Haglöfs hållbarhetsarbete görs mer synligt

Att vara medveten och att ta ansvar har under lång tid varit honnörsord på Haglöfs. Frågor som miljöbelastning, arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter finns med som parametrar i Haglöfs dagliga verksamhet. Att utveckla produkter av hög kvalitet med lång livslängd är ett naturligt första steg, men Haglöfs hållbarhetsarbete går mycket längre än så.

Haglöfs vision är att positionera varumärket som ledande inom Technical Outdoor och Sustainability på samtliga viktiga marknader i världen. Mycket av arbetet är en pågående process som utgörs av ständiga förbättringar, ett steg i taget. Under 2013 har Haglöfs formulerat nya, mer aggressiva, hållbarhetsmål som gäller fram till och med 2015.

• 50 % av alla sålda produkter inom Clothing ska vara tillverkade i återvunna material.
  • 80 % av alla sålda produkter inom Clothing ska vara bluesign®-produkter, dvs tillverkade i material godkända av bluesign®.
  • 50 % av alla sålda produkter inom Hardware ska vara tillverkade i bluesign®-godkända och/eller återvunna material.
  • 40 % av alla sålda produkter inom Footwear ska vara tillverkade i återvunna material.

Take Care-symbolen
Idag har Haglöfs kommit en bra bit på vägen mot sin vision och en stor del av företagets produkter har till höst/vinter 2014 märkts med Haglöfs Take Care-symbol som en guide för dem som söker de Haglöfs-produkter som nått allra längst. För att en Haglöfs-produkt ska få bära Take Care-symbolen krävs att den lever upp till minst ett av följande kriterier:

• Vara en bluesign®-produkt
  • Tillverkad i återvunnet material (till 50 procent eller mer).
  • Tillverkad i ekologisk bomull.

I Haglöfs klädkollektion till höst/vinter 2014 kommer mer än 60 procent av produkterna att bära Take Care-symbolen när de når butikerna. Målsättningen är att denna siffra stadigt och successivt ska öka.

Hållbar produktutveckling
Haglöfs har som mål att begränsa produkternas miljöpåverkan. Därför söker företaget vid utveckling av varje ny produkt material som är framtagna med så liten negativ miljöpåverkan som möjligt. För att bli ny leverantör till Haglöfs är det idag i det närmaste ett krav att företaget är en bluesign® system partner. En annan viktig del är att öka andelen återvunna material i produkterna. Flera av Haglöfs produktserier bygger idag huvudsakligen på återvunnen polyester.

För funktionsmaterial är det i många fall nödvändigt att använda kemikalier för att exempelvis göra dem vattentäta eller vattenavvisande och samtidigt andande – egenskaper som många outdoor-utövare efterfrågar. Det hindrar dock inte Haglöfs från att ständigt ifrågasätta och försöka tänka annorlunda. Ett antal produktserier som inte behöver vara helt vattentäta har Haglöfs istället valt att göra vattenavvisande med en impregnering (DWR) fri från fluorkarboner.

Långtgående ansvarstagande
En annan viktig aspekt av hållbarhetsarbetet är att sörja för att de som arbetar hos Haglöfs producenter har acceptabla villkor. För 2 år sedan anslöt sig Haglöfs till Fair Wear Foundation (FWF) – ett internationellt initiativ för oberoende kontroll med ambitionen att förbättra arbetsförhållanden och löner för dem som arbetar inom konfektionsindustrin runt om i världen. När Haglöfs upphandlar ny produktion väljs i första hand producenter som uppfyller Haglöfs och FWFs uppförandekod. Som ett direkt resultat av arbetet med FWF har Haglöfs dessutom beslutat att utesluta produktion i länder som inte kan garantera rimliga arbetsvillkor.

Text och bild finns tillgängliga för nedladdning på www.haglofs.com/press

+ 46 8 584 400 14

Lennart Ekberg