Haglöfs inleder nytt distributörssamarbete i Schweiz

Efter 14 års samarbete går Haglöfs och dess schweiziska distributör ACE Alpine & Climbing Equipment AG skilda vägar. Ny distributör för Haglöfs i Schweiz blir sport- och outdoororienterade Montana Sport AG.

ACE Alpine & Climbing Equipment AG, som leds av Richard Bolt, har genom ett långsiktigt strategiskt arbete byggt Haglöfs till ett av de starkaste varumärkena inom outdoor på den schweiziska marknaden.

– Vi har haft ett långt och fint samarbete tillsammans med ACE och vi tackar Richard Bolt och hans team för det hårda arbete de lagt ner på Haglöfs under åren, säger Nico Kruis, Area Manager Central Europe.

Ny distributör i Schweiz blir sport- och outdoororienterade Montana Sport AG som idag är distributör till Haglöfs ägare ASICS. Montana har mycket framgångsrikt byggt upp ASICS varumärke på den schweiziska marknaden.

– Montana är ett naturligt val av ny distributör då vi ser en stor fördel med att kunna dra synergier från det befintliga samarbetet med ASICS. Montana har dessutom de resurser som krävs för att ta Haglöfs till nästa nivå på den schweiziska marknaden, avslutar Nico Kruis.

Montana tar över Haglöfs distribution i Schweiz den första januari 2015.

Om Montana Sport AG
Sport- och outdoor distributören Montana Sport AG grundades 1939. Huvudkontoret ligger i Neuendorf och företaget har idag 32 anställda. www.montanasport.ch

Text finns tillgänglig för nedladdning på www.haglofs.com/press.

+ 46 8 584 400 14

Haglöfs är en av världens ledande leverantörer av Technical Outdoor och erbjuder ett ansvarstagande varumärke som fyller var tids behov av produkter med hög funktionsgrad, god form och prisvärdhet till människor som investerar i ett aktivt uteliv. 2011 uppgick omsättningen till 626 MSEK och företaget uppvisar en genomsnittlig tillväxt på 10 procent de senaste fem åren. Haglöfs ägs sedan 2010 av ASICS Corporation. www.haglofs.se