Haglöfs L.I.M – klassiskt koncept i ny tappning

För många är den bästa utrustningen den som märks minst. Ju lägre vikt du bär med dig desto lättare och längre kan du utöva din outdoor-aktivitet. Inom Haglöfs produktkoncept L.I.M har detta dragits till sin spets.

Till vår/sommar 2014 lanserar Haglöfs sitt kanske mest klassiska produktkoncept L.I.M i en ny tappning med en helt ny kollektion kläder, skor och ryggsäckar. En hörnsten i Haglöfs design och utvecklingsarbete är att endast ha med de funktioner en produkt verkligen behöver och att inte lägga till något extra. I inget annat produktkoncept är detta tydligare än i L.I.M – Less Is More.

Utvecklat för speed hiking
Haglöfs L.I.M samlar Haglöfs lättaste, mest minimalistiska och packbara produkter för Trekking. Utvecklingen av den nya kollektionen har fokuserat på en av de starkaste trenderna inom Trekking just nu: speed hiking. Det är vandring i högt tempo – från by till by, från hytta till hytta, från fjällstation till fjällstation. Utövaren har minimalt med packning med sig och vill ha lätt och snabb utrustning för att få ut maximalt av sin aktivitet.

Haglöfs L.I.M passar också den rutinerade outdoor-utövaren, som vet hur utrustningen optimeras och därigenom kan få ut minst lika mycket av sitt lite längre Trekking-äventyr med utrustning som väger mindre.

Nya lätta jackor
En ikonisk, testvinnande och uppskattad Haglöfs-produkt har till vår/sommar 2014 gjorts ännu lättare. L.I.M III Jacket är en minimalistisk vind- och vattentät, bluesign®-godkänd, skaljacka i Gore-tex® Paclite®. En bröstficka för det allra nödvändigaste, allt annat är bortvalt. Det ger en ultralätt jacka som också är mycket enkel att packa med sig.

En nyhet för vår/sommar 2014 är att L.I.M-sortimentet utökas med en parka. Nya L.I.M Parka är en vind- och vattentät, bluesign®-godkänd, teknisk skaljacka i Gore-tex® Paclite® med minimalistisk design som gör den mycket lätt och packbar. Den har alla de funktioner och egenskaper som användaren kräver av ett skalplagg under Trekking-turen.

Ny är även Haglöfs lättaste dunjacka, L.I.M Essens Jacket, som symboliserar allt vad LIM står för. Varje detalj har setts över noggrant för att skapa en vindbeständig, minimalistisk, ultralätt och mycket packbar dunjacka som väger endast 185 gram – 40 procent lättare än Essens Down Jacket. Jackan är isolerad med bluesign®-godkänt och fullt spårbart 800 CUIN fill power gåsdun av högsta kvalitet.

Haglöfs första speed hiking-sko
En av de mest spännande nyheterna till vår/sommar 2014 är Haglöfs serie L.I.M-skor. Skorna är det första utvecklingsprojekt där ASICS och Haglöfs tillsammans tagit fram en sula som är unik för Haglöfs skor. L.I.M-skorna har fått en lägre profil på mellansulan vilket gör att användaren får ökad känsla för underlaget och får ett naturligare steg.

Den lättaste modellen i serien heter L.I.M Low och väger endast 195 gram. Skon innehåller flera välkända ASICS-teknologier och kombinerar extremt låg vikt med grepp och komfort. Små vassa partiklar (risskal) har blandats in i sulans gummi vilka bryter ytspänningen på våta stenar och mark för ökat grepp.

I L.I.M Low har alla detaljer har minimerats ur ett viktperspektiv – ända ner till att skosnörena är tunnare. Skon har en mjuk bakkappa vilket gör den extremt lätt att packa. L.I.M Low passar därför också väldigt bra i baslägret, exempelvis istället för en sandal.

Haglöfs är en av världens ledande leverantörer av Technical Outdoor och erbjuder ett ansvarstagande varumärke som fyller var tids behov av produkter med hög funktionsgrad, god form och prisvärdhet till människor som investerar i ett aktivt uteliv. 2012 uppgick omsättningen till 690 MSEK och företaget uppvisar en genomsnittlig tillväxt på 9 procent de senaste fem åren. Haglöfs ägs sedan 2010 av ASICS Corporation. www.haglofs.se