Haglöfs nya Climatic™-byxor – hållfasthet, hållbarhet och komfort i symbios

Inför vår/sommar 2014 lanserar Haglöfs en helt omarbetad kollektion Climatic-byxor. Den nya kollektionen är baserad på tre grundpelare: hög hållfasthet, fokus på hållbara material samt komfort genom stretch.

Haglöfs nya Climatic-kollektion är resultatet av en total översyn av hela sortimentet. I arbetet har Haglöfs långa erfarenhet av att utveckla outdoor-produkter kombinerats med ett fokuserat utvecklingsarbete baserat på de tre grundpelare Haglöfs vill att byxorna ska kännetecknas av. Det har lett till en omarbetad kollektion såväl avseende material som passform och uttryck.

Högt ställda mål
Målen med utvecklingsprojektet var högt ställda. För att kunna erbjuda riktigt hög hållfasthet fastställdes att alla byxor skulle erbjuda en slitstyrka på minst 100 000 Martindale (mått för nöthållfasthet). Nästa steg var att hitta material som var bluesign®-godkända – en viktig parameter för att kunna leva upp till Haglöfs högt ställda hållbarhetsmål oavsett om materialet är återvunnen polyester, ny nylon eller ekologisk bomull. Sista delen i utvecklingsarbetet var att hitta lösningar för ökad komfort och följsamhet så att exempelvis ett högt steg kan tas utan att byxan hindrar – något som löstes genom stretch i olika former.

Bland de totalt 30 byxorna som ingår i den nya Climatic-kollektionen finns dessutom nya uttryck, hybrider, nya färger och uppdaterade passformer. Allt för att outdoor-utövaren ska kunna välja byxa utifrån aktivitet och klimat – utan att behöva kompromissa.

Hybrider utökar användningsområdet
Haglöfs nya Climatic-kollektion erbjuds i tre olika materialkvaliteter: Rugged, Mid och Lite. I varje kvalitet finns en hybridbyxa där Lite Hybrid Pant är den tunnaste. Det är en lätt och snabbtorkande, bluesign®-godkänd, Trekking-byxa i ren design som blandar flera olika stretchande material. Lite Hybrid Pant passar för alla typer av outdoor-aktiviteter i framför allt varma och fuktiga miljöer.

I andra änden av skalan finns Haglöfs kanske mest uppskattade byxa, Rugged Mountain Pant. Byxan har till vår/sommar 2014 utvecklats ytterligare och är nu en hybridbyxa som blandar två olika materialprinciper. Rugged Mountain Pant är Haglöfs mest slitstarka byxa, utrustad med egenskaper som gör den till det perfekta valet på fjället eller i andra krävande miljöer. Och i linje med de grundpelare som kännetecknar Haglöfs Climatic-byxor är den extremt hållfast, bluesign®-godkänd och erbjuder en hög, stretchande, komfort.

Haglöfs är en av världens ledande leverantörer av Technical Outdoor och erbjuder ett ansvarstagande varumärke som fyller var tids behov av produkter med hög funktionsgrad, god form och prisvärdhet till människor som investerar i ett aktivt uteliv. 2012 uppgick omsättningen till 690 MSEK och företaget uppvisar en genomsnittlig tillväxt på 9 procent de senaste fem åren. Haglöfs ägs sedan 2010 av ASICS Corporation. www.haglofs.se