Haglöfs siktar ännu högre med sitt hållbarhetsarbete

Haglöfs vision är att positionera varumärket som ledande inom Technical Outdoor och Sustainability på samtliga viktiga marknader i världen. Det är en ambitiös vision och resan är fylld av utmaningar. Idag har Haglöfs kommit till en punkt där hållbarhetsarbetet inte längre är en faktor att ta hänsyn till – utan istället en utgångspunkt i allt företaget gör.

Att vara medveten och ta ansvar har under lång tid varit honnörsord för Haglöfs. Frågor som miljöbelastning, arbetsvillkor och mänskliga rättigheter har funnits med som parametrar genom Haglöfs moderna utveckling. Idag är hållbarhetsfrågorna helt integrerade i den dagliga verksamheten och arbetet är en ständigt pågående process där Haglöfs hela tiden söker möjligheter till förbättringar.

Haglöfs hållbarhetsarbete tar sikte på hela försörjningskedjan. I idéfasen tittar företaget på att hitta miljöalternativ vid utvecklingen av varje produkt. Med tydliga mål, medlemskap i bluesign® och en ambition att i möjligaste mån använda återvunna och återvinningsbara material är det arbetet väl strukturerat. Tack vare att Haglöfs under 2012 anslöt sig till Fair Wear Foundation har företaget nu också en partner i arbetet att förbättra arbetsförhållandena hos producenterna.

Nya hållbarhetsmål 2013
När Haglöfs slutredovisade sina tidigare hållbarhetsmål i en nyligen publicerad hållbarhetsrapport kunde företaget konstatera att man uppnått alla sina uppställda produktmål. Därför formulerade Haglöfs nya och mer aggressiva hållbarhetsmål som gäller fram till och med 2015:

• 50 % av alla sålda produkter inom Clothing ska vara tillverkade i återvunna material.
  • 80 % av alla sålda produkter inom Clothing ska vara tillverkade i material godkända av bluesign®.
  • 50 % av alla sålda produkter inom Hardware ska vara tillverkade i bluesign®-godkända och/eller återvunna material.

Med vår/sommar-kollektionen 2014, som innehåller fler bluesign®-produkter än någonsin, mer återvunna material och t-shirts i ekologisk bomull, tar Haglöfs ytterligare ett steg på vägen att förverkliga sin vision.

Haglöfs slutar med antibakteriell behandling
Inför vår/sommar 2014 har Haglöfs fattat ett strategiskt beslut att ersätta all antibakteriell behandling. Den tidigare behandlingen med silversaltlösning har ersatts med LAVA inom samtliga produktområden. LAVA™ är en icke-toxisk, bluesign®-godkänd anti-odörbehandling som består av mineraler, zeoliter, som är mikroporösa och kännetecknas av att de har en liten yttre yta, men en extremt stor total/inre area i form av porer och håligheter. LAVA™ fungerar så att de svettpartiklar (bakterier) som uppstår vid användning av ett plagg adsorberas så att den inte kommer i kontakt med andra bakterier. Därmed har de ingen möjlighet att växa till sig och orsaka dålig lukt. När ett plagg sedan tvättas sköljs de adsorberade bakterierna ut och plaggets anti-odörfunktion regenereras.

Zeoliter är naturligt förekommande mineraler men LAVA™ består av syntetiskt framställd zeolit för att uppnå hög renhet. Exempel på andra användningsområden för zeoliter är vattenreningsfilter och filter för luftrening.

Swapstories – en liten insats kan göra stor skillnad
Haglöfs låter varje år ett antal medarbetare utbildas vid The Sustainable Fashion Academy. Utbildningen täcker många områden och aspekter av konfektionsindustrin. Som ett led i utbildningen genomför eleverna ett avslutande projektarbete. Ett av dessa arbeten ledde till konceptet Swapstories som lanserades under hösten 2012.

Idén är enkel. Konsumenten lämnar in en begagnad produkt i Haglöfs Brand Store i Stockholm och lämnar samtidigt in en kort berättelse om vad produkten varit med om – allt från den första utflykten till den stora expeditionen. Konsumenten får 20 procents rabatt på en ny produkt i butiken för sitt bidrag. Personalen i butiken sätter ett pris på den begagnade produkten och märker upp den med en särskild Swapstories-märkning. De pengar som produkten sedan genererar vid försäljning går oavkortat till ett av två välgörenhetsprojekt som den nye ägaren själv får välja mellan.

Sedan starten har initiativet bidragit med, i snitt, 10 000 kronor per månad fördelat mellan Vi-skogen (ett agroforestry-projekt i Afrika) och Projekt Åredalen (svensk frivilligorganisation som arbetar med att förbättra levnadsvillkoren för fattiga familjer i Rumänien). En liten insats av några som gör stor skillnad för många.

Haglöfs är en av världens ledande leverantörer av Technical Outdoor och erbjuder ett ansvarstagande varumärke som fyller var tids behov av produkter med hög funktionsgrad, god form och prisvärdhet till människor som investerar i ett aktivt uteliv. 2012 uppgick omsättningen till 690 MSEK och företaget uppvisar en genomsnittlig tillväxt på 9 procent de senaste fem åren. Haglöfs ägs sedan 2010 av ASICS Corporation. www.haglofs.se