HAGLÖFS SOVSÄCKAR - EN GOD NATTS SÖMN

Det är inte förrän man sovit i naturen i en sovsäck som man riktigt förstår vad det innebär. Hur fantastiskt det kan vara att vakna till soluppgång, morgondagg, sjörök och lommens ensamma sång. Eller hur hemskt det kan vara att kall och trött krypa ner i en fuktig sovsäck och föra en tröstlös kamp för att få åtminstone några timmars vila. Haglöfs vet och förstår – och det är därför företaget vågar påstå att deras sovsäckar utan tvekan är Outstanding Outdoor Equipment.

När Haglöfs produktkoncept Base camp lanserades 2014 var basen ett helt nytt sovsäckssortiment. Sovsäckarna bygger på Haglöfs långa erfarenhet som outdoor-varumärke och kunskapen om vad som behövs i ett basläger parat med företagets kunskaper och erfarenheter i utvecklandet av isolerande skalplagg med högpresterande vävar, dun och syntetisk isolering.

Till vår/sommar 2015 fyller Haglöfs på sitt sovsäckssortiment med tre världsunika sovsäckar som med sina specifika egenskaper alla syftar till att ge det som är grunden i Haglöfs Base camp-koncept; en god natts sömn.

Revolutionerande isolering
Dun är den bästa isolerande fyllningen för att nå en så hög värmande förmåga till en så låg vikt som möjligt. Men dun har också sina baksidor där den största nackdelen är att dunet, till skillnad från syntetisk isolering, tappar sin funktion när det blir blött eller fuktigt. Haglöfs dunleverantör, Allied Feather & Down, har som första företag i världen nu lyckats skapa F X Down™, en högpresterande isolering som kombinerar en syntetisk fiber (30 procent) med dun (70 procent). Synergierna som uppnås hos FX Down™ är en fyllning som är minst lika varm som, och i vissa fall varmare än, 100 procent dun (till jämförbar fyllnadsgrad) och en blandning som har bättre fuktmotstånd än dun.

Haglöfs är det första outdoor-varumärket i världen med att använda F X Down™ i sin nya sovsäck URSUS som lanseras vår/sommar 2015. URSUS är en mumieformad allround-säck med alla de tekniska egenskaper och detaljer man kan förvänta sig av en sovsäck från Haglöfs. Tack vare den nya fyllningen, F X Down™, är den också lättare att ta hand om än en ren dunsäck – bland annat återfår den lättare sin fulla loft efter tvätt.

Marknadens lättaste sovsäckar
Att skapa en sovsäck som är varm och på samma gång lätt är inte så komplicerat om man gör den riktigt tajt, men då är risken å andra sidan ganska stor att det är svårt att slappna av och få en god natts sömn. För de allra flesta är det viktigt att man kan röra sig i säcken och att den går att ventilera. Det här är något som Haglöfs tagit fasta på och redan de lättaste sovsäckar som företaget erbjuder idag tillhör de bästa på marknaden vad gäller passform, komfort och värme-/viktrelation.

Till vår/sommar 2015 introducerar Haglöfs även sovsäckar inom produktkonceptet L.I.M som komplement till kläder, skor och ryggsäckar. L.I.M DOWN är med sina 473 gram sannolikt världens lättaste serietillverkade dunsovsäck (195 cm, +1°C T limit). För att hålla nere vikten saknar sovsäcken dragkedja – istället är den helt öppen nertill vilket både gör det lätt att ventilera sovsäcken och ger möjlighet att lyfta säcken över anklarna och förflytta sig en kort bit utan att behöva stiga ur den. Vill man stänga den drar man ihop sovsäcken med en inbyggd snodd och får en normal fotdel. Sovsäcken använder flera olika konstruktioner för att hålla dunet på plats på olika delar runt kroppen. Öppningen upptill är förhållandevis generös för att det ska vara enkelt att komma in i sovsäcken, men kan dras ihop om man vill ha en tätslutande och värmande huva.

Vill man ha en ännu lättare sovsäck väljer man L.I.M SYNTHETIC – Haglöfs lättaste sovsäck isolerad med högpresterande QuadFusion+™. Sovsäcken väger endast 372 gram (195 cm, +10°C T limit) och är perfekt antingen för den som räknar gram och behöver det lättaste som marknaden kan uppbringa eller för den som vandrar från hytta till hytta, från fjällstation till fjällstation eller på något annat sätt har tak över huvudet nattetid.

Text och bild finns tillgängliga för nedladdning på www.haglofs.com/press

Communication Manager
+ 46 8 584 400 14

Haglöfs develops clothing, footwear and hardware for people who invest in an active outdoor lifestyle. From small-scale backpack manufacturing in 1914, Haglöfs has developed into one of the world’s leading suppliers of technical and sustainable outdoor products by means of modern product development and strategic distribution. The Haglöfs brand is primarily marketed to 25 European and Asian markets and the company employs some 200 people. Sales for 2014 amounted to SEK 766 million. Haglöfs is owned by ASICS Corporation since 2010. www.haglofs.com