HAGLÖFS TIGHT

Ryggsäcken TIGHT var startskottet för Haglöfs som ett modernt outdoor-varumärke. Med över 1 miljon sålda exemplar är TIGHT en av Haglöfs stora framgångssagor. Nu skrivs ett nytt kapitel i den sagan.

Historien om TIGHT
Ryggsäcken TIGHT lanserades 1993, efter en längre tids utvecklingsarbete. Ryggsäckens design och kroppsnära passform skiljde sig markant från andra säckar som på den tiden antingen satt på en ram eller hängde och slängde på ryggen. Tillsammans med en reklambyrå utarbetade Haglöfs en genomarbetad plan som omfattade allt från produktnamnet till marknadsföring och försäljningsstrategier.

TIGHT var utvecklad för att passa en ny, ung, och modern användare och lanseringen var på många sätt banbrytande med bilder på klättrare, mountainbike-åkare och ”snowboardfantomer” – och en payoff som löd: ”Det är du som ska röra på dig – inte ryggsäcken”.

Haglöfs valde att dela in ryggsäcken i small, medium och large, istället för de traditionella litermåtten, för att göra det lättare för målgruppen att välja rätt storlek. Haglöfs egen logga tonades ner på produkten för att lyfta produktnamnet. TIGHT blev en stor succé och nyckeln till ett modernt Haglöfs.

Genom åren har TIGHT utvecklats vidare och nya storlekar och varianter har kommit och gått. Den klassiska TIGHT-säcken är dock mer eller mindre oförändrad sedan den kom för drygt 20 år sedan. Droppformad och med låg tyngdpunkt så att den sitter på plats och följer kroppens rörelser oavsett aktivitet, konturskurna och förböjda axelremmar samt fäste för isyxa och bröstrem – båda av dem avtagbara. Med över 1 miljon sålda exemplar är ryggsäcken inte bara en av Haglöfs mest omtyckta produkter, utan även den kanske mest beprövade.

Klassisk ryggsäck i ny förpackning
Till vår/sommar 2015 lanserar Haglöfs tre versioner av TIGHT-ryggsäcken som genom nya färger och nya material kompletterar de redan klassiska produkterna på ett spännande sätt.

TIGHT LEGEND är en lek med färger inspirerad av den tidsålder då den första TIGHT-ryggsäcken för första gången såg dagens ljus. Starka färger i glada kombinationer som tilltalar såväl nostalgiker som de som vet att man bara får en chans att göra ett första intryck. TIGHT ICON är något mer nedtonad i sin färgställning med en pop-färg som sticker ut.

– Tight Legend och Tight Icon är en flört med 80- och 90-talet. Vi har gått tillbaka i historien och tittat på Haglöfs produkter, reklam och marknadsföring samt hur färger användes rent generellt på den tiden. Båda ryggsäckarna har exakt samma egenskaper som kännetecknat Tight under alla år, ett slitstarkt material med en kroppsnära design som gör att säcken sitter tajt på ryggen – och så har vi lagt till glada färger i roliga kombinationer, säger Viktor Wramdemark, chef affärsområde Hardware.

TIGHT RUGGED är den första TIGHT-ryggsäcken i Haglöfs senast tillkomna produktkoncept Outdoor Lifestyle. Konceptet är tänkt att fungera i landskapet mellan naturen och den urbana miljön och innehåller funktionella produkter som klarar alla situationer man möter i vardagen. TIGHT RUGGED är tillverkad i en slitstark vaxad bomullscanvas och förenar en ren naturlig yta med tekniska funktioner som kännetecknar en TIGHT-ryggsäck. TIGHT RUGGED har även utrustats med en skyddande ficka för en bärbar dator – det är det inte många ryggsäckar som kan erbjuda i kombination med fäste för isyxa!

Text och bild finns tillgängliga för nedladdning på www.haglofs.com/press

Communication Manager
+ 46 8 584 400 14

Haglöfs develops clothing, footwear and hardware for people who invest in an active outdoor lifestyle. From small-scale backpack manufacturing in 1914, Haglöfs has developed into one of the world’s leading suppliers of technical and sustainable outdoor products by means of modern product development and strategic distribution. The Haglöfs brand is primarily marketed to 25 European and Asian markets and the company employs some 200 people. Sales for 2014 amounted to SEK 766 million. Haglöfs is owned by ASICS Corporation since 2010. www.haglofs.com