HELLNER BY HAGLÖFS- TRÄNA SOM EN MÄSTARE

Marcus Hellner tillhör världseliten inom längdskidåkning. Bland Marcus meriter märks fyra OS-medaljer (varav tre guld), fem VM-medaljer och vinnare av Svenska Dagbladets guldmedalj, Bragdguldet, som del av det svenska stafettlandslaget. Marcus genuina outdoor-intresse och hans erfarenheter som elitidrottare var två utgångspunkter i ett samarbete som inleddes 2012 med fokus på att utveckla produkter för högpulsaktiviteter.

Med runt 900 timmar träning, året runt, på skidor, på cykel och i löpspåret, vet Marcus Hellner vilka produkter som behövs när man tränar – och hur de ska fungera. Utvecklingsarbetet med den nya kollektionen följde den klassiska modellen där Haglöfs vänner tar med sig sina favoritplagg och inleder ett samarbete med ett antal designers och produktutvecklare. Marcus förklarade hur skidåkning och skidträning går till i praktiken, hur kroppen rör sig och arbetar, vilka miljöer och temperaturer som erbjuder utmaningar och hur kläder och övrig utrustning måste fungera ihop. Dessutom visade Marcus vilken ytterligare träning som ligger bakom en skidsäsong, löpträning i allt från belysta spår till öppna myrmarker och uthållighetsträning på cykel.

Marcus viktigaste budskap var att "kläderna ska bara funka". Ren design och ingenting extra adderat var hans utgångspunkt, enkelt och praktiskt – en filosofi som lämpligt nog också utgör grunden i all Haglöfs produktutveckling.

Hellner by Haglöfs

Till höst/vinter 2015 introducerar Haglöfs kollektionen "Hellner by Haglöfs" bestående av en väst, en jacka, en byxa och en mössa. Kläderna är tänkta att användas till träning året runt, framför allt vid lite kyligare väderlek. Utöver skidåkning, på snö eller med rullskidor, passar kollektionen utmärkt även för andra högpulsaktiviteter som cykling, löpning och långfärdsskridskoåkning.

HELLNER VEST är tillverkad i Haglöfs Flexable™ och är lätt isolerad med Polartec Alpha. Polartec® Alpha® utvecklades ursprungligen åt amerikanska specialförband som sökte en avancerad aktiv isolering som kunde bibehålla en optimal temperatur hos såväl en aktiv som passiv användare. Materialet erbjuder en förbättrad fukttransport, andande förmåga, och torkar dessutom snabbare jämfört med tidigare teknologier – en perfekt egenskap vid högpulsaktiviteter. HELLNER VEST är lätt stretchande och erbjuder en dynamisk kombination av värmande förmåga och god andning. Västen är tänkt som ett förstärkningsplagg som kan bäras ovanpå till exempel en tunn träningsjacka, men fungerar även bra under ett skal. Västen är tunnare på ryggen, där man ofta bygger upp överskottsvärme och tjockare fram där värmen behövs mest. Under dragkedjan fram finns en magnetstängning som gör att västen sitter kvar även om man öppnar den för att få extra ventilering. Västen har reflekterande detaljer på fram- och baksida eftersom det ofta är mörkt när man tränar samt en ficka fram för det absolut nödvändigaste.

HELLNER JACKET är tillverkad i en kombination av Haglöfs Flexable™ och ett mjukt 3-lagers Windstopper® Soft Shell-material i en ny kvalitet – ett direkt resultat av återkommande tester med Marcus. Jackan erbjuder 4-vägsstretch och har en mesh-konstruktion som binder luft samtidigt som den minimerar kroppskontakt, vilket ger en bra kombination av värme, skydd och komfort. Jackans fickor är högt placerade så att de inte kommer i vägen för stavisättning eller när man bär vätskebälte. Ärmavsluten har en enkel konstruktion och passar såväl under som ovanpå en tunn handske. Jackan har även samma magnetlösning som västen.

HELLNER PANT delar Windstopper®-material med jackan men har fått ett än mer elastiskt material bak för ökad följsamhet vid skidåkning. Byxan har en något rymligare passform så att underställ eller skidtights får plats och byxbenen är något längre framtill för att täcka en pjäxa även vid full rörelse. Jackan och byxan kan bäras var för sig eller tillsammans som ett perfekt träningsställ, till exempel med familjens mössa HELLNER BEANIE.

Text och bild finns tillgängliga för nedladdning på www.haglofs.com/press

Communication Manager
+ 46 8 584 400 14

Haglöfs develops clothing, footwear and hardware for people who invest in an active outdoor lifestyle. From small-scale backpack manufacturing in 1914, Haglöfs has developed into one of the world’s leading suppliers of technical and sustainable outdoor products by means of modern product development and strategic distribution. The Haglöfs brand is primarily marketed to 25 European and Asian markets and the company employs some 200 people. Sales for 2014 amounted to SEK 766 million. Haglöfs is owned by ASICS Corporation since 2010. www.haglofs.com