Intense – outdoor med hög puls

Haglöfs Intense samlar produkter som är speciellt utvecklade för högpulsaktiviteter, outdoor-aktiviteter som går snabbare, med högre puls. Skor, kläder och utrustning som hjälper till att prestera ännu mer, oavsett väder – i alla möjliga miljöer.

Till vår/sommar 2014 kommer Haglöfs med en uppdaterad Intense-kollektion med flera spännande nyheter. Gemensamt för kollektionen är optimerad passform, låg vikt och funktionella lösningar – allt i en monokrom färgställning som kompletterats med ett antal nya färger.

Nya snabba ryggsäckar
Haglöfs utökar sitt sortiment för högpulsaktiviteter på mountainbike med den nya cykelryggsäcken Ardent. Ryggsäcken, som är utvecklad i nära samarbete med några av Haglöfs Vänner, är konstruerad för att sitta tätt mot kroppen i fartställning och kan beskrivas som en hybrid mellan ryggsäck och väst. Under utvecklingsprocessen var ryggsäckens arbetsnamn Koala, vilket egentligen säger allt om hur det känns att bära Ardent på ryggen under en cykeltur. Ardent kommer i tre storlekar, 20 och 15 liter för det lite längre äventyret och en 5-literssäck för den som bara behöver få med sig det allra nödvändigaste. Samtliga säckar kommer med integrerat vätskesystem, smart hjälmlösning och med fickor för utrustning eller extra energi lättåtkomligt med ryggsäcken på.

Inom trailrunning kommer Haglöfs med två nyheter vår/sommar 2014. Gram Comp 12 är en mindre version av den mycket uppskattade tävlings- och träningssäcken för bergsmaraton och extrema uthållighetsaktiviteter, Gram Comp 25, som kom för två år sedan. Gram Comp 12 är utvecklad för lite kortare lopp, eller tävlingar med bemannade kontroller, och ger löparen tillräckligt med plats för exakt det som behövs för turen till en mycket låg vikt. Den som bara vill ha med sig sitt vätskesystem och en liten jacka väljer den andra nyheten, Gram Hydra. 3 liter, svart eller blå – det behöver inte vara mer komplicerat än så.

Ny trailrunning-sko
Haglöfs Intense har fått ytterligare en familjemedlem i trailrunning-skon Haglöfs Gram Gravel. Precis som övriga Gram-skor är Gram Gravel utvecklad för att klara löpturer i skiftande terräng och olika typer av underlag. Siktet är denna gång inställt på door-to-trail running, det vill säga löpning från stadsmiljöns asfalt till naturens mer orörda terräng. Den nya skon har därför fått lite mer dämpning och ytterligare stabilitet jämfört med sina syskon. Gram Gravel har även en ny sula som ger ett ännu bättre grepp på stigar och grusväg samt en plös som hindrar att grus och småsten kommer in i skon. Gram Gravel är skon som tar löparen från ytterdörren ut i naturen – och tillbaka.

Haglöfs är en av världens ledande leverantörer av Technical Outdoor och erbjuder ett ansvarstagande varumärke som fyller var tids behov av produkter med hög funktionsgrad, god form och prisvärdhet till människor som investerar i ett aktivt uteliv. 2012 uppgick omsättningen till 690 MSEK och företaget uppvisar en genomsnittlig tillväxt på 9 procent de senaste fem åren. Haglöfs ägs sedan 2010 av ASICS Corporation. www.haglofs.se