KONSTEN ATT HÅLLA SIG VARM – I ALLA VÄDER

En av utmaningarna i konsten att hålla sig varm är valet mellan en jacka med dun och en jacka med syntetisk isolering. Nya innovativa lösningar innebär att gamla sanningar inte längre är lika självklara. Valet har inte nödvändigtvis blivit lättare – men det finns fler alternativ att välja mellan.

Dun har fortfarande en överlägsen värme/vikt-relation jämfört med syntet, men riskerar att förlora sin förmåga om det blir fuktigt – oavsett om fukten kommer utifrån eller genereras av att kroppen arbetar. Syntet å sin sida behåller sin värmande förmåga även när det bli fuktigt, men har traditionellt vägt lite mer för att kunna erbjuda samma värme. Allt detta är nu på väg att förändras genom nya dunkvaliteter och nya tekniska syntetmaterial som ger outdoor-utövaren helt nya möjligheter.

Till höst/vinter 2015 presenterar Haglöfs sitt mest kompletta sortiment isolerande plagg någonsin. Med hydrofobiskt dun (DWR-behandlat) och flera nya medlemmar av den syntetiska QuadFusion™-familjen finns nu något som gör att alla kan hålla sig varma, i alla väder, oavsett aktivitet.

Haglöfs dun – godkänt av bluesign®

Haglöfs använder enbart dun som är godkänt av bluesign® och som dessutom garanteras vara en biprodukt från livsmedelsproduktion. Tillsammans med dunleverantören har Haglöfs tagit fram ett system för spårning av dunets ursprung som innebär att varje dunplagg har ett id-nummer som kan spåras tillbaka till slakteriet.

Det nya hydrofobiska dunet, som erbjuds i fyllningsgraderna 600, 700 och 800 CUIN, har fått en vattenavvisande förmåga genom en impregnering (DWR – durable water repellent) fri från fluorkarboner som PFOS och PFOA som gör att de plagg där dunet används fortfarande kan vara bluesign®-produkter.

ESSENS är namnet på Haglöfs familj av vindbeständiga, ultralätta, minimalistiska och mycket packbara plagg som nu kommer i en ny uppdaterad version. ESSENS III DOWN finns som jacka, huvjacka och väst som kan användas både som förstärkningsplagg och som ytterplagg beroende på väderlek, aktivitet eller smak. Den nya generationen har samma yttermaterial som tidigare i form av Pertex® Quantum som till denna säsong utrustats med det hydrofobiska dunet. Konstruktionen är också något annorlunda jämfört med tidigare. På herrmodellen är quiltningen tätare nertill med ökande avstånd ju högre upp mot kroppens vitala organ man kommer. Dammodellen, å sin sida, har fått ett mer feminint uttryck genom att quiltningen utgår från midjelinjen.

QuadFusion™ – Haglöfs syntetiska isolering

QuadFusion™ är samlingsnamnet på Haglöfs isolerande syntetmaterial utvecklat i samarbete med HK Non-Woven. QuadFusion™ är godkänt av bluesign® och består av återvunnen/återvinningsbar polyester. När QuadFusion™ lanserades 2013 kom det i två kvaliteter QuadFusion™ och QuadFusion™+ med löfte om en tredje. Nu erbjuder Haglöfs totalt fem kvaliteter, med olika egenskaper och värmande förmåga, varav tre är helt nya för säsongen.

En av de nya kvaliteterna är QuadFusion™ Pro som har den överlägset bästa värmande förmågan i förhållande till vikt som går att finna i en syntetisk isolering. QuadFusion™ Pro har fått ett membran som är vind- och vattentätt och håller inne den uppvärmda luft som kroppen genererat. Samtidigt är membranet andande, vilket gör att komforten inte begränsas. QuadFusion™ Pro finns till höst/vinter 2015 i den uppdaterade BARRIER PRO BELAY – Haglöfs varmaste förstärkningsjacka inom produktsegmentet Mountain. BARRIER PRO BELAY har en rymlig passform då den är tänkt att användas ovanpå en skaljacka uppe på toppen eller vid en kortare paus på berget. Nytt för i år är också en fickkonfiguration som dubblerar som ventilation vid behov.

Med ESSENS MIMIC introducerar Haglöfs syntetiskt dun. QuadFusion™ Mimic ser ut som dun, appliceras i plagget så samma sätt som dun och har egenskaper likt dun – men med det syntetiska materialets alla fördelar. Den värmer fast den är fuktig, torkar snabbare och är lättare att tvätta. Tack vare QuadFusion™ Mimics konstruktion är det inte heller samma risk för läckage genom yttertyget. ESSENS MIMIC är tillverkad i Pertex® Microlight och delar i övrigt samma produktegenskaper som övriga medlemmar i ESSENS-familjen.

Text och bild finns tillgängliga för nedladdning på www.haglofs.com/press

Communication Manager
+ 46 8 584 400 14

Haglöfs develops clothing, footwear and hardware for people who invest in an active outdoor lifestyle. From small-scale backpack manufacturing in 1914, Haglöfs has developed into one of the world’s leading suppliers of technical and sustainable outdoor products by means of modern product development and strategic distribution. The Haglöfs brand is primarily marketed to 25 European and Asian markets and the company employs some 200 people. Sales for 2014 amounted to SEK 766 million. Haglöfs is owned by ASICS Corporation since 2010. www.haglofs.com