L.I.M –  EXPERIENCE WHY LESS IS MORE

Att ge sig ut i naturen med raska steg, att ta sig från stuga till stuga eller bara röra sig över en längre sträcka under en dagsmarsch. Att endast ta med sig det nödvändigaste, vandring där varje gram räknas. Att ha på sig mellanlager, byxa, skor, skallager, ryggsäck med en sovsäck i och fortfarande inte komma upp mer än i 1,5 kilo*. Det är minimalistiskt uteliv i dess mest extrema format.

Inom Trekking finns många fina gamla traditioner, men det är också ett område under ständig utveckling. I Trekking L.I.M samlar Haglöfs sina lättaste, mest packbara och mest minimalistiska produkter – produkter utvecklade för ett allt mer efterfrågat modernt friluftsliv med kortare turer, ofta i lite högre tempo.

Till vår/sommar 2015 introducerar Haglöfs nya och uppdaterade produkter där lätt har kompletterats med ultralätt och där minimalistiskt blivit ännu mer extremt. Tar man bort något mer finns ingenting kvar.

Less Is More
En grundfilosofi i Haglöfs design och produktutveckling är att endast ge en produkt de funktioner den verkligen behöver och att inte lägga till något extra. I Haglöfs produktkoncept L.I.M – Less Is More har detta dragits till sin spets.

L.I.M WIND PULL är med sina 65 gram det lättaste, mest packbara och mest minimalistiska plagg Haglöfs någonsin tillverkat. Vattenavvisande och helt vindtät är den perfekt om det skulle blåsa upp på fjället. L.I.M WIND PULL är en huvjacka av anoraktyp som har fått en tunn beläggning på insidan för ökad slitstyrka. Packas i sin egen ärm när den inte behövs och får enkelt plats i benfickan eller i packningen.

L.I.M TREK PANT är en ny ultralätt och minimalistisk, men ändå slittålig, Trekking-byxa som endast utrustats med de nödvändigaste funktionerna. Byxan har en knappgylf med lätta plastknappar och benficka med plats för en karta. Materialet har en så kallad double weave construction, vilket innebär att väven har två olika konstruktioner – en plan yta på utsidan och lite mer struktur på insidan, vilket ger plats för luft som ökar komforten i varma och fuktiga miljöer. L.I.M TREK PANT är en bluesign®-produkt som märkts med Haglöfs Take Care. Byxan har inbyggt UV-skydd (UPF 30).

Minimalistiskt och ultralätt ryggsäck
L.I.M LITE 25 är en ultralätt ryggsäck som trots sin 355 gram är utrustad med tekniska funktioner som ger den ett i det närmaste obegränsat användningsområde. Ryggsäcken är tillverkad i ett slitstarkt 100 D HT Robic™-material med en mesh på ryggen för god ventilation. L.I.M LITE 25 har två sidofickor i stretch och isyxa eller vandringsstavar kan lätt fästas i säckens kompressionsremmar. Vill man använda L.I.M LITE 25 som en extrasäck kan den packas i sitt eget lock och tar då minimalt med plats i en ryggsäck eller väska.

Lättast av dem alla
Haglöfs serie L.I.M-skor, som lanserades vår/sommar 2014, var det första utvecklingsprojekt där ASICS och Haglöfs samarbetade för att få fram en sula unik för Haglöfs. L.I.M LOW är med sina 195 gram inte bara den lättaste modellen i serien utan även Haglöfs lättaste sko. Till vår/sommar 2015 kommer den i tre nya färger.

I L.I.M LOW har alla detaljer minimerats ur ett viktperspektiv – ända ner till att skosnörena är tunnare. Skon innehåller flera välkända ASICS-teknologier som Solyte, GEL® och AHAR+ vilket möjliggör låg vikt i kombination med bra grepp och hög komfort. Skons mjuka bakkappa gör den extremt lätt att packa och att den passar väldigt bra i baslägret, exempelvis istället för en sandal.

Text och bild finns tillgängliga för nedladdning på www.haglofs.com/press

Communication Manager
+ 46 8 584 400 14

Haglöfs develops clothing, footwear and hardware for people who invest in an active outdoor lifestyle. From small-scale backpack manufacturing in 1914, Haglöfs has developed into one of the world’s leading suppliers of technical and sustainable outdoor products by means of modern product development and strategic distribution. The Haglöfs brand is primarily marketed to 25 European and Asian markets and the company employs some 200 people. Sales for 2014 amounted to SEK 766 million. Haglöfs is owned by ASICS Corporation since 2010. www.haglofs.com