Lex – Haglöfs mest avancerade ryggsäck

Haglöfs har mångårig tradition som ryggsäckstillverkare med produktion som startade redan 1914. Företagets klassiska ryggsäckskonstruktion med extern ram var en inspirationskälla när Haglöfs utvecklade ryggsäcken Lex som lanseras vår/sommar 2013.

När Haglöfs initierade utvecklingsarbetet med Lex tittade företaget både bakåt i sin snart 100-åriga historia och framåt för att hitta rätt egenskaper för den ultimata moderna expeditionsryggsäcken. En grundtanke i utvecklingsarbetet var att flytta gränser. Dels gränser för modern ryggsäcksdesign och dels gränser för hur långt ut i vildmarken man kan nå med en enda ryggsäck. För att hitta inspiration åkte Haglöfs utvecklingsavdelning ut i skogen.

En resa från första början
Arbetet med Lex började med en resa till Rogen – ett fantastiskt friluftsområde med enastående natur bestående av låga fjäll, storblockiga höjdryggar och en labyrint av sjöar, uddar, holmar och öar. Efter vandring och paddling på dagen vidtog diskussioner om vad som var viktigt när man skulle vandra långt och bära tungt. Idéerna var många och diskussionerna var långa. En sak som framkom var att dagens mjuka ryggsäckar inte alltid erbjöd den stabilitet som behövdes.

Väl tillbaka från vildmarken började Haglöfs leta i gamla gömmor och titta på vad som hade fungerat bakåt i historien. Två av Haglöfs klassiska ryggsäckar, som bygger på samma ramkonstruktion, Grönland och Alaska gav en bild av den konstruktion som behövdes för att nå önskad stabilitet. De var också enkla i sin grundkonstruktion även om de erbjöd många features. Med 42 respektive 38 år på nacken var de dock lite klumpiga med dagens mått mätt. En av Haglöfs designers, Jacob von Matern, fick i uppdrag att ta fram en ny modern ramryggsäck.

Utvecklingen av Lex
Inspirerad av Grönland och Alaska började Jacob arbetet med att utveckla en ny ram. Med värmepistol bockades VP-rör till olika ramkonstruktioner och efter ett antal försök hittade Jacob en form som han trodde på. Ett antal prototyper togs fram och testades. Med ramen som bas fortsatte arbetet med att utveckla ett nytt bärsystem. Ett nytt extremt slitstarkt material introducerades och successivt växte Haglöfs mest avancerade expeditionsryggsäck fram.

– Lex är ett bevis på att vi har mycket att lära av historien. Med 100 års samlad erfarenhet har vi en del att ta av. Med Lex kombinerar vi moderna material och innovativa lösningar med en klassisk och välbeprövad konstruktion för att få fram en produkt med exakt de egenskaper vi sökt, säger Håkan Nyström, chef affärsområde Hardware.

Lex – för professionella utövare
Lex är en ryggsäck för det stora äventyret, för seriösa outdoor-utövare som behöver kunna bära tung packning långa sträckor, ofta i väglöst land långt bort från skydd och civilisation. Ryggsäcken erbjuder ett antal avancerade lösningar som kombinerar enkelhet med flexibilitet, låg vikt med hållbarhet och komfort med stabilitet. Lex fördelar vikten på en homogen aluminiumram som ger optimal viktfördelning med hög vridstyvhet och som utgör basen i Haglöfs nya bärsystem Solid™ Adjustable System.

Med Lex introducerar Haglöfs även ett nytt ryggsäcksmaterial, X-PAC™, som ursprungligen togs fram för segel till havskappsegling. Resultatet är ett mycket lätt och samtidigt slitstarkt material – med ett extraordinärt bra skydd mot väta.

Haglöfs är en av världens ledande leverantörer av Technical Outdoor och erbjuder ett ansvarstagande varumärke som fyller var tids behov av produkter med hög funktionsgrad, god form och prisvärdhet till människor som investerar i ett aktivt uteliv. 2011 uppgick omsättningen till 626 MSEK och företaget uppvisar en genomsnittlig tillväxt på 10 procent de senaste fem åren. Haglöfs ägs sedan 2010 av ASICS Corporation. www.haglofs.se