PÅVÄG MOT EN HÅLLBAR FRAMTID

Arbetet med att göra Haglöfs till outdoor-branschens ledande företag inom hållbarhet fortsätter. Under året har företaget tagit ett antal initiativ som stärker positionen och den kollektion som lanseras till vår/sommar 2016 har den högsta andelen hållbara produkter hittills. Samtidigt vill Haglöfs skapa en hållbar utveckling för företaget. Den strategiska plan som nyligen sjösatts syftar till att göra just detta.

Haglöfs har under årets första sex månader arbetat intensivt med att strukturera om verksamheten i linje med den strategiska plan som initierades av nye vd:n Peter Fabrin. Syftet med planen är bland annat att stärka relationen till kunder och konsumenter och i förlängningen ta Haglöfs från att vara ett bra företag till ett exceptionellt bra företag.

Under våren har Haglöfs genomfört ett flertal nyckelrekryteringar i linje med arbetet att skapa ökat kundfokus, öka varumärkeskännedomen och stärka varumärkeskapitalet. Bland annat har företaget tillförts erfarenhet och kompetens inom marknad och försäljning, samt tillförts nya kvalificerade resurser för att stärka närvaron i digitala kanaler och företagets kommande e-handel.

– Vi följer vår strategiska plan för att skapa en uthålligt hållbar utveckling, vi arbetar hårt och vi gör många bra saker som kommer att göra skillnad framöver för våra kunder och konsumenter såväl som för Haglöfs som företag. Vi har också nyligen förstärkt vår organisation med ett antal personer som tillför expertkompetens inom flera av våra fokusområden, säger Peter Fabrin, vd för Haglöfs

Utveckling inom hållbarhet
Haglöfs har de senaste åren utvecklats till ett av världens ledande outdoor-företag inom hållbarhetsområdet. Idag är Haglöfs ofta en rådgivande part till dem företaget initialt sökte kontakt med för att lära sig mer – allt från myndigheter till de organisationer som arbetar med att sätta standarder. För att säkerställa prestationsförmågan skedde arbetet under en tid i det tysta. Med lanseringen av Take Care, 2014, gav Haglöfs sina kunder och konsumenter en möjlighet att välja de produkter som kommit längst hållbarhetsmässigt.

Haglöfs har på senare tid tagit ett flertal initiativ inom hållbarhetsområdet som ytterligare stärker företagets position. Bland annat har Haglöfs anslutits som medlem i Leather Working Group (som arbetar för att skapa en hållbar läderindustri) – och i samband med det inlett en omställning till att uteslutande sourca hållbart läder från så kallade Gold Rated Tanneries. Haglöfs har dessutom anslutits till den etiska dunstandarden RDS – Responsible Down Standard.

I samband med kollektionen vår/sommar 2016 lanserar Haglöfs kriterier för att företagets produkter inom affärsområde Footwear ska kunna märkas Take Care på samma sätt som företagets kläder. För att en sko ska få bära Haglöfs Take Care krävs att den antingen är tillverkad i hållbart läder (från ett Gold Rated Tannery) eller att minst 70 procent av överdelen på en syntetisk sko är tillverkad av ett bluesign®-godkänt eller återvunnet material – samt att mellansula och/eller yttersula innehåller antingen biobaserat eller återvunnet material.

– Att göra Haglöfs till ledare inom hållbarhet är en central del i vår verksamhet. Till våren 2016 kommer 75 procent av våra produkter att märkas Take Care och vi är på god väg att nå vår önskade position, avslutar Peter Fabrin.

Text och bild finns tillgängliga för nedladdning på www.haglofs.com/press

Communication Manager
+ 46 8 584 400 14

Haglöfs develops clothing, footwear and hardware for people who invest in an active outdoor lifestyle. From small-scale backpack manufacturing in 1914, Haglöfs has developed into one of the world’s leading suppliers of technical and sustainable outdoor products by means of modern product development and strategic distribution. The Haglöfs brand is primarily marketed to 25 European and Asian markets and the company employs some 200 people. Sales for 2014 amounted to SEK 766 million. Haglöfs is owned by ASICS Corporation since 2010. www.haglofs.com