VOJD ABS – den lättaste lavinsäkerhetsryggsäcken med ABS på marknaden

För friåkaren är kunskap, erfarenhet och träning självklarheter man alltid tar med sig till berget, men det räcker inte alltid att vara väl förberedd. När olyckan är framme kan valet av säkerhetsutrustning dramatiskt öka chanserna till ett lyckligt slut.

Till vintern 2013 lanserar Haglöfs, som första svenska varumärke, en lavinsäkerhetsryggsäck utrustad med ett så kallat ABS-system under namnet VOJD ABS. Ryggsäcken har utvecklats i samarbete med ABS Peter Aschauer GmbH och är det bästa av två världar – Haglöfs mångåriga erfarenhet av ryggsäckstillverkning och -design kombinerat med ABS ledande airbag-teknologi för lavinsäkerhet.

Haglöfs lavinsäkerhetsryggsäck VOJD ABS är utvecklad för de som lever för skidåkning – och vill fortsätta göra det. Ryggsäcken finns i två storlekar. VOJD ABS 18 för liftnära friåkning, med plats för säkerhetsutrustning och det mest nödvändiga, samt VOJD ABS 30 för den som söker sig lite längre bort från liftsystemen och behöver plats för extra utrustning.

Den enskilt viktigaste faktorn för att inte begravas i snön om man hamnar i en lavin är att inte komma för djupt ner. VOJD ABS har två inbyggda ballonger som åkaren genom ett enkelt handgrepp snabbt kan fylla med en blandning av komprimerat nitrogen och luft. De uppblåsta ballongerna ger ryggsäcken en större volym och därmed en lägre densitet vilket bidrar till att åkaren i betydligt högre utsträckning stannar kvar på eller nära ytan.

VOJD ABS är tillverkad i två slitstarka polyamid-vävar godkända av bluesign® och har konstruerats på ett sätt så att skidor och isyxa lätt kan fästas på ryggsäcken utan att inverka på ABS-funktionen. VOJD ABS har samma karaktäristiska egenskaper som en ryggsäck från Haglöfs förväntas ha med enastående bärkomfort, funktionell design och lång livslängd. Med en volym/vikt-relation på 0,088 kg per liter (VOJD ABS 30) är det också marknadens lättaste lavinsäkerhetsryggsäck med inbyggt ABS-system.

Avancerad teknologi för ökad säkerhet
ABS erbjuder en välbeprövad airbag-teknologi avsedd för lavinsäkerhet som funnits närmare 30 år på marknaden. Systemet består av en tub med nitrogen som enkelt monteras i ryggsäcken, två ballonger som integrerats på var sida av ryggsäcken samt ett handtag som appliceras på en av säckens axelremmar. När åkaren drar i handtaget fylls ballongerna med en blandning av gasen och den omgivande luften, genom att ytterluften sugs in av det undertryck som skapas. De två ballongerna fylls oberoende av varandra för ökad säkerhet och får en total volym om 170 liter. Aktuell statistik visar att av 262 personer som hamnat i en lavin och utlöst ett ABS-system överlevde 97 %.

Haglöfs är en av världens ledande leverantörer av Technical Outdoor och erbjuder ett ansvarstagande varumärke som fyller var tids behov av produkter med hög funktionsgrad, god form och prisvärdhet till människor som investerar i ett aktivt uteliv. 2011 uppgick omsättningen till 626 MSEK och företaget uppvisar en genomsnittlig tillväxt på 10 procent de senaste fem åren. Haglöfs ägs sedan 2010 av ASICS Corporation. www.haglofs.se