SOLDRIVNA SON-X OCTAVIA TILLFÖR INTERAKTIVT LJUD I LEKPARKEN.

Barnen gör tummen upp för HAGS tillbehör.
Sedan decennier tillbaka har den klassiska gungställningen varit ett av de mest populära inslagen på lekplatsen. Gungor tilltalar barn i alla åldrar (liksom vuxna). HAGS erbjuder nu det innovativa och kostnadseffektiva tillbehöret Son-X Octavia som välkomnar traditionella gungor in i den digitala tidsåldern och motiverar barn att tillbringa mer tid på lekplatsen. Vi är glada över att mottagandet av produkten hos vår teknikvana målgrupp har varit väldigt positiv.

Kommentarer från lekplatsen:
Måns, 12 år gammal: Det låter lite jazzigt – det är kul att gunga till takten! Men trummorna är den roligaste biten!
Gabriel, 7 år gammal: Det var jätteroligt och häftigt! Jag gillar musiken.
Nils, 7 år gammal: Det går de-de-de-teretere-tere!

Att överbrygga klyftan.
Under de senaste årtiondena har tiden som barn tillbringar framför dator- och tv-spel ökat dramatiskt.

– På HAGS, vi tror att dagens sofistikerade datorspel har både positiv och negativ effekt för barns utveckling. Den negativa aspekten är att barn blir stillasittande i större utsträckning. Spelen ska snarare ses som ett komplement till fysisk lek, säger Matthias Biek, Global Product Manager på HAGS.
Vårt mål är att överbrygga klyftan mellan modern, interaktiv teknik och traditionell lek, och göra leken roligare och mer givande för dagens barn och ungdomar.

Trådlös och lätt att installera.
Son-X Octavia
är ett prisvärt tillbehör som kan fästas på alla sorters gungor. Den erbjuder förskolor och skolor samt landskapsarkitekter och samhällsplanerare möjlighet att uppgradera ny och befintlig lekutrustning till en ny, spännande nivå.
– Produkten är organsikt formad som en kakaofrukt. Den drivs med solenergi, vilket innebär att man inte behöver dra elkablar på lekplatsen. Solcellspanelerna sitter på ovansidan av produkten och fungerar även i molniga förhållanden. Högtalarna är inbyggda i enheten och placerade så att ljudet riktas nedåt. Därmed hörs det bara i närheten av användaren, berättar Matthias Biek.

Audiovisuella upplevelser.
Produkten innehåller tre interaktiva utmaningar och audiovisuella belöningar som innebär att barn kan använda gungan som ett spel. Efter en viss tid på gungan och/eller när barnet når en viss höjd belönas han eller hon med applåder eller musik. Ljudupplevelsen motiverar barnet att fortsätta gunga och öka intensiteten till nästa ljud eller spel. På så sätt väcker Son-X Octavia nyfikenhet att utforska möjligheterna genom aktivitet.

Helle Skovbjerg Karoff, Professorsassistent på IT and Learning Design Lab, Aalborg, Köpenhamns Universitet säger:
– Son-X Octavia kombinerar dynamiken hos den klassiska gungan med de moderna möjligheter som tekniken ger på ett utmärkt sätt. Kombinationen stimulerar barns kreativitet och uppmuntrar dem att leka mer. Det betyder också att de är fysiskt aktiva under längre tid, vilket gör dem både lyckligare och friskare!
Nya spel kommer utvecklas och finnas tillgängliga på USB-minnen.

Rekommenderat pris för Son-X Octavia är 499 Euro.

HAGS är ett globalt företag med ett produktsortiment som sträcker sig över flera användningsområden – för lek, idrott och avkoppling. Produkterna är utformade för människor i alla åldrar.
Besök www.hags.se för en presentation av hela sortimentet.

För mer information kontakta:
Matthias Biek, Global Product Manager på HAGS
E-post: m.biek@hags.com