En miljon ModulT skivbromsar från Haldex

Den snabbväxande produktfamiljen av skivbromsen ModulT från Haldex har nu producerats i en miljon enheter. ModulT började produceras under 2011 och har växt till att bli en av de ledande skivbromsarna på den europeiska marknaden. För tre veckor sedan introducerades ModulT i USA och har blivit väl mottagen av kunder och media.

“ModulT har blivit den snabbast växande produkten för Haldex.”, säger Bo Annvik, VD & Koncernchef för Haldex. ”Framgången för ModulT baseras på nära samarbete med kunder för att utveckla en produkt som erbjuder låg vikt, hög effektivitet och låg totalkostnad.”

ModulT produceras i anläggningen i Landskrona där ett firande arrangerades för att fira den 1.000.000 enheten.

Om ModulT

Med en vikt på enbart 31 kg, inklusive bromsbeläggen, är 22,5” skivbromsen den lättaste skivbromsen för släpvagnar på marknaden. Det uppnås med en kompakt och modulbaserad design. Förutom sin storlek erbjuder ModulT andra tydliga fördelar så som förenklat underhåll som minskar driftsstopp samt hög bromsverkan.

ModulT familjen omfattar varianter för 19,5” och 22,5” för släpvagnar. Dessa kommer inom kort att följas av 17,5”, 19,5” och 22,5” för lastbilar och bussar.

För ytterligare information, besök www.haldex.com eller kontakta:

Catharina Paulcén, SVP Corporate Communications, catharina.paulcen@haldex.com eller 0418-476157

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra 2140 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholmsbörsen och omsätter cirka 4,8 miljarder SEK