Haldex F&U center på MIRA Technology Park har officiellt öppnat

MIRA Technology Park i Hinckley i Storbritannien meddelade nyligen vilka globalt erkända företag som på senare tid valt att MIRA som sin bas. I en av de färdigställda och invigda byggnaderna på 2 300 skräddarsydda kvadratmeter finns Haldex F&U center.

F&U-centrat skapar en europeisk forsknings- och utvecklingsbas för Haldex globala produkterbjudande. Det inkluderar laboratorier samt ger Haldex ingenjörer direkt tillgång till MIRAs egen testanläggning och ingenjörskompetens. Den nya specialanpassade anläggningen rymmer ett fullt utrustat och toppmodernt utvecklings- och simuleringscentrum med fullständigt laboratorium för att validera bland annat Elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) samt ett antal verkstäder för att kunna preparera Haldex flotta av testfordon.

Bo Annvik, VD och koncernchef på Haldex: “Detta nya brittiska utvecklingscentrum är ett led i Haldex fortsatta strategiska inriktning att tillhandahålla innovativa produktlösningar, och är ett viktigt steg i att stödja vår produktutveckling som kommer att gynna både Haldex och våra kunder. MIRAs testbana är en av de mest använda testbanorna inom Haldex idag. Med den nya byggnaden på plats kommer teknik och testning att samlokaliseras vilket kommer att leda till kortare utvecklingscykler och ökad kundorientering."

Förutom Haldex har företag som GKN, Continental Tyre Group Ltd. och Goodyear flyttat in på MIRA Technology Park i en nybyggd och skräddarsydd gemensam byggnad som redan färdigställts på området. Invigningen av byggnaderna följdes av ett offentliggörande att MIRA Technology Park kommer utökas till en föreslagen storlek av nästan 200.000 kvm samt av en 12,9 MGBP investering i infrastuktur för att påskynda tillväxt i området.

George Gillespie OBE, VD för MIRA, säger: “Vi är mycket glada över att kunna annonsera ankomsten av flera nya globalt erkända hyresgäster på MIRA Technology Park. Genom att välja MIRA Technology Park placerar de sig bokstavligen i hjärtat av Europas bil- och utvecklingsindustri.

Historien kring MIRA Technology Park får allt större genomslag och vi är glada över att inleda nästa utvecklingsfas med byggandet av den viktiga infrastruktur som nu är planerad. Parken har skapats med avsikt att erbjuda internationella företag en ideal plats för deras F&U-verksamhet, och med skapandet av ytterligare 100 arbetstillfällen genom Haldex, GKN, Continental Tyre Group Ltd och Goodyears etableringar, kommer förverkligandet av visionen allt närmare.”

Pressmeddelande från MIRA Technology Park finns tillgängligt på http://www.mira.co.uk/news-and-events

För ytterligare information, besök www.haldex.com eller kontakta:

Bo Annvik, VD och Koncernchef
Tfn: 0418-476000

Catharina Paulcén, SVP Corporate Communications
Tfn: 0418-476157
E-post: catharina.paulcen@haldex.com

Om MIRA
MIRA Ltd är världsledande inom avancerad teknik, forskning och produkttester. Under de senaste 67 åren har MIRA vuxit till en internationell organisation med anläggningar runt om i världen. MIRAs arbete spänner över branscher som fordons-, försvars-, flyg- och järnvägsindustrin samt omfattar utveckling av banbrytande teknik för låga koldioxidutsläpp från fordon.

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra 2 235 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq OMX Stockholmsbörsen och omsätter ca 4 miljarder SEK.