Haldex får order på fyrhjulsdrift från Hyundai

Haldex har erhållit en prototyporder från den koreanska biltillverkaren Hyundai-KIA Motors på fjärde generationens Haldex-koppling och Haldex XWD, en helt ny elektronisk differentialbroms.

Ordern består av en prototypinstallation av ett elektroniskt fyrhjulsdriftssystem baserat på fjärde generationens Haldex-koppling och den helt nya elektroniska differentialbromsen, Haldex XWD, utvecklad från Haldex produktplattform av system för momentöverföring.

För optimal fordonsdynamik, maximal flexibilitet och för att uppnå kostnadseffektivitet delar Haldex XWD och Haldex-kopplingen kraftkälla och kontrollenhet. Haldex XWD kan användas som en option för att kontrollera momentöverföring från sida till sida, vilket innebär ett effektivt alternativ till bromsbaserade system som drar ner på kraften från motorn.)

Den begränsade vikten och storleken maximerar prestanda med minimal påverkan på förbrukningen av drivmedel. För mer detaljerad information angående Haldex XWD, www.haldex-xwd.com

”Samarbetet med Hyundai-KIA Motors bekräftar vår vilja och kompetens att tillfredsställa kunders behov genom innovation. Affären innebär ytterligare en viktig kund och ett första steg in på den asiatiska marknaden för Haldex fyrhjulsdriftssystem” säger Joakim Olsson, VD för Haldex AB.

Köregenskaper och fordonsdynamik blir allt viktigare differentieringsfaktorer och en del av varumärket för biltillverkarna i en tid när samarbete mellan olika biltillverkare ökar för att uppnå kostnadsreduktioner. Haldex ligger långt framme i utvecklingen och är rätt positionerat för att kunna möta skilda krav från de olika biltillverkarna på sofistikerade fyrhjulsdriftssystem. Med sina kontrollerbara fyrhjulsdriftsystem är Haldex väl etablerad som leverantör till VW:s bilmärken Audi, Bugatti, SEAT, Skoda, VW, Ford Motor Companys Landrover Freelander och Volvo, samt kommande modeller inom General Motors.