Haldex investerar i Landskrona

Haldex investerar i Landskrona. Haldex Traction investerar 17 miljoner kronor i ytterligare två bearbetningsmaskiner vid fabriken i Landskrona. Sedan oktober månad förra året är två bearbetningsmaskiner med tillhörande servicemaskiner i drift vid Traction-divisionens fabrik för tillverkning av AWD-system i Landskrona. Detta var en investering på 25 miljoner kronor och ett första steg i uppbyggnaden av bearbetningskapacitet i egen regi. Maskinerna används för att tillverka en av de strategiskt viktigaste komponenterna i Haldex AWD- system. Komponenten är funktionellt viktig och skräddarsys för varje kund. Kraven på kvalitet och flexibilitet är mycket höga. Med hänsyn till förväntad tillväxt i försäljningen av Haldex AWD-system, har beslut fattats om investering i ytterligare två bearbetningsmaskiner med tillhörande verktyg. Projektarbetet med inköp av dessa maskiner har nu påbörjats. Investeringen är beräknad till ca 17 miljoner kronor och den första maskinen planeras vara i drift under det fjärde kvartalet 2003 och den andra under första halvåret 2004. Totalt utbyggt kommer de fyra maskinerna att skapa 8 arbetstillfällen i Landskrona. "Investeringarna är en viktig byggsten i vår tillväxtstrategi och bidrar med lägre kostnader och ökad flexibilitet i tillverkningen, vilket sammantaget förstärker vår konkurrenskraft", säger Ulf Ahlén, VD för Haldex Traction. Haldex Traction Systems är en division inom Haldexkoncernen och utvecklar, tillverkar och marknadsför elektroniskt reglerbara fyrhjulsdriftsystem (AWD-system). Haldex (www.haldex.com) är ett fordonsteknikföretag med egenutvecklade system och produkter för tillämpningar inom fordonsdynamik & rörelsekontroll, prestanda & säkerhet samt bränsle- och miljöeffektivitet. Produktprogrammet omfattar bromssystem till tunga fordon, kraftsystem till off-road-fordon, fyrhjulsdriftsystem till bilar samt specialfjädertrådsprodukter till förbränningsmotorer. Haldex är noterat på Stockholmsbörsens A-lista och har en årsomsättning på ca 6,5 miljarder kronor med ca 4.000 anställda. För ytterligare information kontakta Ulf Ahlén, VD Traction Systems AB, tel 0418-47 65 00 eller Claes Warnander, VD och koncernchef tel 08-545 049 50. 2003-01-09 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/09/20030109BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/09/20030109BIT00700/wkr0002.pdf