• Haldex/

Haldex nya innovativa elektro-hydrauliska differentialspärr, Haldex FXD, debuterar i Volkswagen Scirocco #116 vid 24-timmarsloppet på Nürburg Ring

Volkswagen valde att testa Haldex nya elektro-hydrauliska differentialspärr under strängast tänkbara förhållanden i en av tre gasdrivna tävlingsbilar av märket Scirocco i 24-timmarsloppet på Nürburgring 15 -16 maj.

Bilen, VW Scirocco #116, med Haldex FXD (Front Xross Drive) framfördes av Dr Ulrich Hackenberg, högste chef för Volkswagens tekniska utveckling, Prof Dr Stefan Gies, chef för utvecklingsavdelningen för Chassi inom Volkswagen, Bernd Ostmann, chefredaktör för den tyska motortidningen Auto, Motor und Sport, samt Peter Wyss, sportredaktör för den schweiziska motortidningen Automobil Revue. “Motorsport och utveckling av serieproduktionsbilar har alltid varit varandras drivkrafter och inspirationskällor” sade Ulrich Hackenberg i ett uttalande inför tävlingen. ”En elektro-hydraulisk differentialspärr har enorma fördelar jämfört med konventionella system. Nu vill vi också bevisa potentialen hos denna teknologi i världens tuffaste bantävling för bilar”. Den elektroniskt reglerade spärren kombinerar den positiva effekten hos en konventionell differentialspärr, med fördelarna hos ett aktivt, reglerbart system. Det skapar fördelar i form av ett mer förlåtande körbeteende och minskar besvärande understyrning. Det elektroniskt styrda systemet orsakade inga avbrott och visade inte heller några tendenser till utmattning under 24-timmarsloppet. Kopplingen kommer nu att undersökas noggrant i Haldex utvecklingscenter i Landskrona. “Det innovativa elektro-hydrauliska systemet är en del av vårt modulkoncept och alla väsentliga delar är samma som i Generation V av Haldex fyrhjulsdriftkoppling, som vi kommer att leverera till våra kunder från och med 2012”, säger Ulf Ahlén, chef för Haldex Traction Systems Division. Haldex levererar patenterade och avancerade system och lösningar för fyrhjulsdrivning till de flesta stora biltillverkare; Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Volvo, Ford Motor Company, Land Rover och General Motors.