Haldex polisanmäler misstänkt företagsspioneri och dataintrång

Haldex har lämnat in en polisanmälan om misstänkt företagsspioneri och dataintrång. Detta efter att bolaget upptäckt att en tidigare medarbetare kopierat stora mängder digital information från bolagets servrar. Det finns även bevis på att information vidareförmedlats till åtminstone en hög medarbetare i finansbranschen.

”Det potentiella informationsvärdet i vart och ett av de kopierade filerna är begränsat, men med tanke på det stora antal dokument som laddats ned kan vi sammantaget vi inte utesluta att det gärningen kan ha lett till röjande av insiderinformation.”, säger Jörgen Durban. ”Därför är Ekobrottsmyndigheten inkopplad i ärendet.”

Det var tidigare i sommar som Haldex upptäckte att en person som inte längre arbetade för företaget tagit sig in i företagets servrar och laddat ned en mycket stor mängd information, information som bland annat inkluderar företagshemligheter av framförallt finansiell karaktär. Vid den fortsatta utredningen kunde Haldex även konstatera att den tidigare medarbetaren vidareförmedlat konfidentiell information till en hög medarbetare i finansbranschen.

”Det är ingen hemlighet att Haldex har en komplicerad ägarsituation där förändringar är att vänta och om det av polisutredningen framgår att en finansaktör faktiskt använt olagliga metoder för att tillskansa sig information för att därigenom skaffa sig fördelar är, för att uttrycka sig milt, bekymmersamt.”, forsätter Durban.

Bolaget har även informerat Börsens övervakningsenhet om det inträffade då det finns en risk att informationen kan komma att användas på ett oriktigt sätt.

”Det är mycket allvarligt när företagshemligheter som rör ett börsnoterat bolag hanteras på ett otillåtet sätt. Det riskerar bland annat att rubba förutsättningarna för en rättvist fungerande aktiemarknad och det är något jag förutsätter att alla seriösa aktörer tar avstånd ifrån”, säger Jörgen Durban.

Bolaget har sedan dataintrånget konstaterades förändrat skyddsrutinerna vad gäller digitalt material.

För ytterligare information, besök http://corporate.haldex.com eller kontakta:

Jörgen Durban, styrelseordförande, 0418-476000
Catharina Paulcén, SVP Corporate Communications, catharina.paulcen@haldex.com eller 0418-476157

Informationen lämnades för offentliggörande av den person som anges som mediakontakt i detta pressmeddelande, den 10 september 2019, kl 17.10

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra 2300 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholm och omsätter cirka 5 miljarder SEK.