Haldex utser Åke Bengtsson till CFO

Haldex utser Åke Bengtsson till ny CFO, med tillträde senast vid årsskiftet. Åke Bengtsson har omfattande erfarenhet av ledarskap och ekonomi från den tillverkande industrin.

Åke Bengtsson kommer närmast från tjänsten som CFO för Partnertech-koncernen, en global industripartner som erbjuder kundanpassade lösningar, från produktutveckling till produktion och eftermarknadstjänster. Åke Bengtsson har tidigare haft ledande befattningar inom Cardo, Rexam samt Rohm and Haas. Han är 52 år och har en MBA-examen från SIMI i Köpenhamn.

”Med Åke får vi en CFO med lång erfarenhet av ekonomi och IS/IT från den tillverkande industrin. Han är starkt operativ och affärsinriktad med betydande erfarenhet av förändringsarbete och ekonomistyrning i internationella verksamheter. Vi är mycket glada över att kunna rekrytera en person som Åke till Haldex.”, säger Bo Annvik, VD och koncernchef för Haldex.

Som CFO kommer Åke Bengtsson att ingå i koncernens ledningsgrupp. Han börjar i sin nya roll senast den 1 januari 2016.

För ytterligare information, besök www.haldex.com eller kontakta:

Bo Annvik, VD och Koncernchef, 0418-476000
Catharina Paulcén, SVP Corporate Communications,
catharina.paulcen@haldex.com eller 0418-476157

Denna information är sådan som Haldex AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 juli 2015 kl. 07:20.

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra 2200 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholmsbörsen och omsätter cirka 4 miljarder SEK