Haldex utser Lena Nordin till SVP Human Resources

Lena Nordin har befordrats till SVP Human Resources och tar steget in i koncernledningen. Lena Nordin har arbetat på Haldex som VP Talent Management sedan april 2014.

Lena Nordin rekryterades till en nyinrättad roll som VP Talent Management för ca ett år sedan. Lena Nordin har under sitt år på Haldex implementerat förbättringar inom en rad områden som ledarskaps- och personalutveckling, employer branding och rekrytering.

”Lena har gått från klarhet till klarhet och vi känner att hon nu är mogen att axla rollen som ansvarig för Human Resources för hela Haldexkoncernen. Lena har rätt attityd och erfarenhet för att leda oss på vägen mot en kultur baserad på högpresterande team där ledarskapsutveckling är ett av våra viktiga fokusområden.”, säger Bo Annvik, VD och Koncernchef för Haldex. ”Jag vill också tacka Pete Lazar som innehaft rollen under de senaste fyra åren. Han har framgångsrikt omformat en decentraliserad HR-organisation i varje affärsområde till en global HR-organisation. Jag är mycket glad över att Pete fortsätter arbeta för Haldex då han är en mycket erfaren medarbetare i vårt team.”

Lena Nordin har tidigare varit Head of CoE Talent Management på Baxter-Gambro Renal och VP Global Learning & Development på Gambro. Hon har även varit ansvarig för HR i Sverige såväl som HR business partner för F&U-funktionen på Gambro. Dessförinnan var Lena ansvarig för HR på Ericsson Mobile Platforms. Lena är 50 år och har studerat företagsekonomi i kombination med organisation och ledarskap på Stockholms universitet.

Som SVP Human Resources kommer Lena Nordin att ingå i koncernens ledningsgrupp. Hon tillträder sin nya roll omgående.

För ytterligare information, besök www.haldex.com eller kontakta:

Bo Annvik, VD och Koncernchef, 0418-476000
Catharina Paulcén, SVP Corporate Communications,
catharina.paulcen@haldex.com eller 0418-476157

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra 2200 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholmsbörsen och omsätter cirka 4 miljarder SEK