Huvudägaren ZFs försäljning välkomnas

”Kalla det gärna en tidig julklapp till både Haldex och våra kunder. Men om man får önska sig ytterligare en, är det naturligtvis att Knorr-Bremse nu ska låta sig inspireras av beskedet och påbörja processen att även sälja sin andel.” Så sammanfattar en mycket nöjd Jörgen Durban, styrelseordförande i Haldex, ZFs besked på fredagsmorgonen att ZF sålt av sitt innehav och nu lämnar Haldex.

Det var efter börsens stängning på torsdagen som ZF meddelade att bolaget satt igång processen att avyttra sitt innehav i Haldex. Trots att bolaget redan den 12 september kommunicerat att en försäljning var att vänta, är Haldex positivt överraskat av att processen gått så fort.

”Nu visste vi visserligen att ZF varit mycket angelägna om att få bort allt som står i vägen för att få Wabcoaffären godkänd av konkurrensmyndigheterna, men jag är ändå förvånad över att de lyckats gå från ord till handling på bara en vecka.”, säger Jörgen Durban.

På kort sikt tror Haldex att torsdagens försäljning innebär att flera dörrar till strategiska samarbeten öppnar sig. Så till vida kommer beskedet också vid en i det närmaste optimal tidpunkt då allt fler på allvar börjat inse att hela branschen just nu står inför ett teknikskifte med självkörande och elektrifiering som huvudsakliga ingredienser.

”Faktum är att Haldex har ett teknikförsprång på vissa områden kopplade till teknikskiftet. Men att en och samma ägare haft intressen i två konkurrerande aktörer på bromsmarknaden har gjort att vi inte fullt ut ansetts som en långsiktig partner för flertalet kunder, eftersom vår kanske till och med omedelbara framtid upplevts som osäker.”, säger Jörgen Durban.

Haldex vill inte spekulera i vem eller vilka som förvärvat ZFs andel.

”Som sagt, för både oss och kunderna är det viktigare att ZF lämnar än att Haldex får en ’perfekt’ ägarsituation. Men ambitionen på sikt är naturligtvis att få Knorr-Bremse att lämna. Jag kommer därför redan nästa vecka sätta mig ned med våra juridiska rådgivare för att se vilka medel vi förfogar över.”, säger Jörgen Durban.

För ytterligare information kontakta:

Jörgen Durban, styrelseordförande, 0418-476000
Catharina Paulcén, SVP Corporate Communications, catharina.paulcen@haldex.com eller 0418-476157

Informationen lämnades för offentliggörande av den person som anges som mediakontakt i detta pressmeddelande, den 20 september 2019, kl 9.48

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra 2300 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholm och omsätter cirka 5 miljarder SEK.