Kommuniké från årsstämma i Haldex AB

Haldex AB (publ) har hållit årsstämma den 24 maj 2022 i Stockholm. Vid stämman fattades bland annat de beslut som framgår av denna kommuniké.

Fastställande av resultat- och balansräkningen, vinstdisposition samt beslut om ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen. Årsstämman beslutade att ingen utdelning ska ske och att årets resultat överförs till ny räkning.

Samtliga styrelseledamöter och VD beviljades ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2021.

Styrelse samt revisor

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex ordinarie styrelseledamöter utan suppleanter och att bolaget ska utse ett registrerat revisionsbolag till revisor.

Håkan Karlsson, Viveka Ekberg, Stefan Charette, Catharina Modahl Nilsson, Detlef Borghardt och Dzeki Mackinovski omvaldes som styrelseledamöter. Håkan Karlsson omvaldes som styrelseordförande.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB till revisor. Huvudansvarig revisor är Eric Salander.

Arvode till styrelse och revisor

Årsstämman beslutade att arvode ska utgå med 770 000 kronor till styrelsens ordförande samt med 330 000 kronor till varje övrig stämmovald ledamot.

För utskottsarbete ska arvode utgå med 100 000 kronor till ordförande i revisionsutskottet samt med 50 000 kronor till varje övrig ledamot i revisionsutskottet. Ordförande i ersättningsutskottet ska erhålla 50 000 kronor i arvode och varje övrig ledamot i ersättningsutskottet ska erhålla arvode med 25 000 kronor.

Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Ersättningsrapport
Årsstämman godkände styrelsens rapport över ersättningar enligt 8 kap. 53 a § aktiebolagslagen.

Långsiktigt bonusprogram

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om ett långsiktigt bonusprogram (LTI-Bonus) riktat till högst 26 nyckelanställda under intjänandeperioden kalenderåren 2022 och 2023. Det huvudsakliga syftet med LTI-Bonusen är att, genom att främja en intressegemenskap mellan deltagarna och bolaget samt skapa förutsättningar för att behålla nyckelkompetens och stärka Haldex finansiella utveckling.

Deltagaren kan erhålla en kontant bonus som ska användas för att förvärva aktier i Haldex. Det maximala bonusbeloppet som kan utgå till respektive deltagare motsvarar 60 procent av relevant deltagares fasta årslön, brutto före skatt. Storleken på bonusen bestäms utifrån uppfyllandegraden av vissa prestationsvillkor. Deltagaren ska som huvudregel vara anställd i Haldex-koncernen under hela intjänandeperioden och deltagaren får inte avyttra aktierna förrän tidigast den 1 januari 2026.

Förslag från aktieägare rörande bildande av integrationsinstitut

Årsstämman beslutade att avslå förslaget som inkom från aktieägare om att medverka till bildandet av ett integrationsinstitut med verksamhet i Öresundsregionen.

Ytterligare information

Fullständig information om varje beslutsförslag finns tillgängligt på https://www.haldex.com/sv/corporate/ där även protokollet från årsstämman kommer att finnas tillgängligt.

För mer information, kontakta:

Linda Carlsson, Head of Legal
Jenny Boström, Investerarrelationer
Telefon: +46 418 47 60 00

E-post: ir@haldex.com

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra cirka 2 000 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholm och omsätter ca 4,6 miljarder SEK.