• Haldex/

Styrelsen för Haldex AB (publ) återkallar förslag om bekräftelse av tilldelning under LTI 2021

Styrelsen för Haldex AB (publ) har beslutat att återkalla tidigare kommunicerat förslag till årsstämman 2022 om bekräftelse av tilldelning under incitamentsprogram för den verkställande direktören som godkändes av årsstämman 2021 (”LTI 2021”).

LTI 2021 gav verkställande direktören rätt att, på vissa villkor, förvärva aktier i Haldex AB för ett förbestämt pris (”Optionerna”). För deltagande i LTI 2021 krävdes att verkställande direktören ägde ett visst antal aktier i Haldex AB (”Kvalificeringsaktier”). I enlighet med villkoren för LTI 2021 skulle den verkställande direktören ha förvärvat sina Kvalificeringsaktier och Optionerna tilldelats senast den 31 juli 2021. Dessa villkor blev dock inte uppfyllda i tid. Den verkställande direktören har förvärvat 16 000 Kvalificeringsaktier i slutet av december 2021. Mot denna bakgrund lämnade styrelsen ett förslag om att årsstämman 2022 skulle besluta om att godkänna en tilldelning av 48 000 Optioner baserat på villkoren i LTI 2021.

Styrelsen har nu beslutat att återkalla detta förslag (punkt 15 i det förslag till dagordning som finns intaget i kallelsen till årsstämma 2022). Bakgrunden till beslutet att återkalla förslaget är att styrelsen anser att incitamentsprogrammet, med hänsyn tagen till de osäkra omvärldsfaktorerna och deras påverkan på Haldex, inte kommer att uppnå sitt tilltänkta syfte. Styrelsen kommer att överväga ett reviderat incitamentsprogram för verkställande direktören, vilket kan komma att föreslås för godkännande av antingen årsstämman 2023 eller av en extra bolagsstämma dessförinnan.

Bolagets årsstämma hålls den 24 maj 2022.

För mer information, kontakta:

Håkan Karlsson, Styrelseordförande
Linda Carlsson, Head of Legal
Jenny Boström, Investerarrelationer

Telefon: +46 418 47 60 00

E-post: ir@haldex.com

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra cirka 2 000 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholm och omsätter ca 4,6 miljarder SEK.