Walter Frankiewicz till styrelsen i inflytelserika amerikanska HDMA

Haldex EVP Americas Walter Frankiewicz har valts in i styrelsen i amerikanska branschorganisationen Heavy Duty Manufacturers Association (HDMA). Organisationen, som organiserar leverantörerna till den tunga fordonsindustrin är mycket inflytelserik.

HDMA är en del av organisationen Motor Equipment Manufacturers Association (MEMA), USA:s största branschorganisation där de anslutna företagen har en sammantagen personalstyrka på närmare 900 000 anställda. Frankiewicz kommer samtidigt att ta rollen som vice ordförande på Heavy Duty Business Forum (HDBF), en arbetsgrupp i HDMA. I den rollen kan han i kraft av sina erfarenheter bidra med sina insikter och visioner för framtiden. Frankiewicz är med detta en signifikant roll i utformandet av den kommersiella fordonsleverantörsindustrin.

“Jag känner mig mycket hedrad och utmanad av detta uppdrag. Det händer mycket inom fordonsindustrin just nu och med styrelseuppdraget i HDMA kan jag bidra med nya perspektiv och infallsvinklar för att främja bilindustrins utveckling och utmaningar i en ny värld. Med en marknad i ständig utveckling på både makro- och mikronivå är det arbete som utförs av HDMA och MEMA viktigare nu än någonsin. Jag är stolt över att få bidra med min erfarenhet och kunskap”, uttryckte Frankiewicz efter tillkännagivandet.

HDMA är en central organisation för kommersiella fordonsleverantörer, mycket tack vare sitt enastående medlemsengagemang, sina medlemsfunktioner och det faktum att de regelbundet förser medlemmarna med marknadsinsikter om avancerad och banbrytande teknik.

Den nya rollen påverkar inte Frankiewiczs nuvarande roller inom Haldex. Han kommer fortsatt att vara EVP Americas på Haldex och skapa en starkare relation mellan Haldex, HDMA och MEMA.

“Jag tror att framtiden innebär relevanta och affärsdrivande samarbeten. Det blir allt svårare för enskilda företag att lyckas på egen hand i den här världen. Partnerskap är det nya ledarskapet och jag har för avsikt att förstärka våra samarbeten för att kunna möta framtiden”, sa Frankiewicz om hans nya roller inom HDMA.

För ytterligare information, besök http://corporate.haldex.com/sv eller kontakta:

Filippa Bolz
Tfn: 0761 39 43 90
E-post: filippa.bolz@haldex.com

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra 2 300 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholm och omsätter ca 5 miljarder SEK.