Så sparar unga i kristider

Klädkontot krymper, biobesöken blir färre och det blir mindre fika med kompisarna. Vardagslyxen är det första som de under 25 år drar ner på när ekonomin är ansträngd. Men mobilutgifterna är det få som tummar på. Det visar Halebops undersökning bland 8 000 mobilanvändare.

Tre av tio unga tror att de kommer få mindre pengar att röra sig med under det närmsta året. Klädinköpen är det första ungdomarna drar ner på - närmare varannan uppger att de skulle spara in pengar den vägen, medan bara 11,2 % skulle använda mobilen i mindre utsträckning. När spargrisen gapar tom spar ungdomarna in pengar genom att: 1. Shoppa färre kläder (46,1 %) 2. Slopa restaurangbesöken (45,1 %) 3. Handla billigare mat (37,7 %) 4. Festa mindre (37,6 %) 5. Fika mer sällan (32,8 %) SMS-trafiken i topp när ekonomin är i botten Var tredje under 25 år skickar fler sms när ekonomin är ansträngd och sex av tio skulle skicka ännu fler sms istället för att ringa, om plånboken fortsätter krympa. Närmare två av tio uppger att de har dragit ner på mobilsamtalen och genomsnittliga samtalsminuter per kund har minskat med ca 5 % bland Halebops kunder, sedan finanskrisens bröt ut i september 2008. Samtidigt har sms-trafiken ökat med nästan 25 %. -SMS är det billigaste sättet att kommunicera och för oss som framförallt har ungdomar som kunder så är det intressant att kunna visa att de har koll på vilka kostnader som är förknippade med mobilen. Tvärtemot den gängse bilden så fattar barn och ungdomar minst lika bra ekonomiska beslut som vuxna, säger Rune Pedersen, chef för Halebop. För mer information, kontakta Gabriella Westin, pressansvarig på Halebop, 070-583 53 08 eller www.halebop.se/pressrum Om undersökningen Halebop har frågat 8 003 mobiltelefonanvändare, varav 2 304 mellan 15-25 år, om hur de har påverkats av lågkonjunkturen och hur det inverkar på användandet av mobilen. Undersökningen genomfördes som en enkät via Halebops sajt, www.halebop.se under perioden 2009-09-25 till 2009-10-05.