Bara 3 av 100 svenska företag ser skatt som en ansvarsfråga

Svenska företag är dåliga på att berätta om hur de aktivt tar avstånd från aggressiv skatteplanering och hanterar skatt som en del av företagets övergripande CSR-arbete. Bara ett fåtal svenska börsnoterade företag, däribland Nordea och TeliaSonera, rapporterar på sin webbplats hur mycket skatt de betalar i olika länder där de är verksamma.

Vinterns intensiva rapportering i medierna kring svenska och internationella storföretags skatteplanering har ytterligare aktualiserat debatten kring huruvida företagens ansvar sträcker sig bortom de legala kraven. Opinionen, som i detta fall främst representerats av politiker och allmänheten, anser i allt högre grad att företagen bör hantera skatt som en ansvarsfråga, det vill säga en del av sitt corporate social responsibility (CSR) -arbete.

Svenska företag ligger efter

Svenska företag ligger efter vad gäller kommunikationen kring skatt ur ett internationellt perspektiv, enligt Webranking by Comprend[1]  - den största och mest erkända rankningen av företagswebbplatser globalt som gör en djupgående analys av digital företagskommunikation hos de största börsnoterade företagen i världen. Företagswebbplatsen är en av de viktigaste informationskanalerna mot t.ex. finansmarknaden. Endast sju av hundra svenska börsbolag nämner skatt som en ansvarsfråga på sin företagswebbplats t.ex. genom att förklara hur företaget aktivt tar avstånd från aggressiv skatteplanering. Sverige hamnar därmed på sjätte plats sett till de 500 största bolagen i Europa[2]. Bäst är brittiska bolag, följt av Italien respektive Spanien.

Nordea och TeliaSonera Är Bäst bland Svenska företag

Ännu färre, tre av hundra, presenterar siffror som redovisar hur mycket företaget betalar i skatt på olika marknader där de är verksamma, så kallad ”land-för-land” rapportering. Nordea är ett av de tre bolag som får poäng i Webranking för land-för-land rapportering. Enligt Nordeas Sverigechef Lennart Jacobsen är det självklart för en stor samhällsaktör som Nordea att vara transparenta kring skatt:

”Nordea betalar årligen totalt cirka 15 miljarder i skatter och avgifter och det är självklart att vi ska vara transparenta och öppna med hur vi ser på skatt och hur mycket vi betalar i respektive land. Det är en del av vårt ansvarstagande för samhället och som vi tror också våra kunder uppskattar.”

TeliaSonera får också höga poäng i rankingen. Finanschef Christian Luiga berättar hur företaget planerar att utöka sin rapportering ytterligare för att tydliggöra sitt bidrag till de marknader där de verkar:

”TeliaSoneras intressenter rankar skatt som en viktig ansvarsfråga och vi strävar efter att ligga i framkant i detta avseende. Det är för oss en självklarhet med transparent skatterapportering vilket innebär att vi redovisar betald bolagsskatt per land. Nästa steg är att utöka rapporteringen med andra skatteslag för att ytterligare tydliggöra hur mycket vi bidrar som skattebetalare i respektive land.”

Finansmarknaden Efterfrågar information kring hanteringen av skatt

Den intressentundersökning som utgör grunden för kriterierna i årets Webranking visar att även finansmarknaden förväntar sig att företag ska redogöra för hur de aktivt tar avstånd från aggressiv skatteplanering och motarbetar illegal kapitalflykt på sin företagswebbplats. Omkring två tredjedelar (64 procent) av finansmarknaden som tillfrågats, inklusive analytiker, ekonomijournalister och investerare, anser att företag bör redogöra för skatt som en ansvarsfråga på sin företagswebbplats.

Karin Arrenfeldt, CSR-konsult på Hallvarsson och Halvarsson, förklarar hur trenden de senaste åren mot ökade krav varit tydlig:

”Skatt har de senaste åren blivit en allt viktigare förtroendefråga i Sverige, inte minst i takt med att finansmarknaden fått upp ögonen för skatt ur ett riskperspektiv. Ökade krav på öppenhet kring skatt hos bolagen är en fråga som drivits på från politiskt håll de senaste åren inom exempelvis EU och från ideellt håll som en rättvisefråga. Nu breddas alltså kravställningen till att beröra samtliga branscher och att företag tar ett helhetsgrepp kring frågan - som en del av det övergripande CSR-arbetet.”

Om Hallvarsson & Halvarsson Group

Hallvarsson & Halvarsson och Comprend är del av Hallvarsson & Halvarsson Group som samlar Sveriges främsta kommunikationskompetens i tre ledande kommunikationsbyråer, Hallvarsson & Halvarsson, Comprend och Springtime. I gruppen arbetar 150 konsulter med att bistå kunder i över 10 länder. H&H Group har två kontor i Stockholm, ett i London, ett i Lissabon och finns representerade i Milan.

För mer information eller frågor kontakta:

Karin Arrenfeldt, CSR-konsult på Hallvarsson & Halvarsson

Kontakt 070-971 12 87 eller karin.arrenfeldt@halvarsson.se

Helena Wennergren, Client Director på Comprend

Kontakt 070 971 12 10 eller helena.wennergren@comprend.com

[1] Läs mer om Webranking by Comprend samt metodik på http://comprend.com/webranking/.

[2] Räknat på de 20 största bolagen per land på Financial Times Europe 500 lista.