CSR står starkt i krisen

- Trelleborg och AstraZeneca bäst på CSR-kommunikation i Europa Trots den finansiella krisen har CSR lika stort genomslag som tidigare i europeiskt näringsliv. 95 procent av Europas 150 största börsnoterade bolag kommunicerar CSR i en egen sektion på sina webbplatser. Av de 500 största bolagen är andelen 86 procent. Det är ungefär i samma omfattning som 2008.

Fler företag har under året flyttat fram sin CSR-sektion till förstasidan på sin företagswebbplats. 70 procent av de största 150 företagen har sektionen på sin startsida. Detta visar H&H Webranking, som rankar cirka 800 företagswebbplatser. Det är Europas största undersökning av företagswebbplatser och genomförs årligen av Hallvarsson & Halvarsson sedan 1997. ”Företagen har i första hand ökat sin information om finansiella frågor. Men även CSR-frågor har fortsatt hög prioritet, trots att många kanske trodde att det skulle bli tvärtom efter krisen. Snarare verkar krisen ha stärkt behovet av CSR”, säger Robin Olenius på H&H Webranking. Undersökningen visar också att allt fler företag använder sig av rapporteringsstandarden GRI (Global Reporting Initiative). 57 procent av de största företagen gör det jämfört med 53 procent året före. Många företag arbetar också med etiska koder, uppförandekoder, för att kontrollera anställda och leverantörers beteende. 90 procent av de 150 största bolagen har en sådan kod tillgänglig på webbplatsen, jämfört med 79 procent året före. Av de cirka 800 bolag som rankas har Trelleborg och AstraZeneca tillsammans med 12 andra företag fått full poäng. Dessa företag fyller bäst kraven från de investerare, analytiker och journalister som avgör rankingens kriterier. Det land vars företag får högst poäng är Nederländerna följt av Finland och Danmark. Svenska företag kommer på en fjärde plats, jämfört med en femte plats året före och en sjätte plats året före det. ”Vi ser att allt fler svenska företag arbetar med CSR. De blir också allt bättre på att kommunicera vad de gör. Tidigare har svenska företag varit alltför blyga med att berätta om sitt miljöansvar och sociala ansvar. Det håller på att släppa”, säger Miriam Thunborg ansvarig för undersökningen på Hallvarsson & Halvarsson.