Henrik Mitelman är Sveriges bästa ekonomijournalist

Henrik Mitelman på Dagens Industri är Sveriges bästa ekonomijournalist. Peter Benson på SvD Börsplus är bäst på börs och aktier, medan Hans Bolander, Dagens Industri är den bästa journalisten i kategorin privatekonomi.

Det framgår av kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarssons årliga enkätundersökning bland professionella storkonsumenter av näringslivs- och affärsmedia.

Henrik Mitelman, Dagens Industri, vinner för andra året i rad utmärkelsen Sveriges bästa ekonomijournalist 2018. Han är toppar även listan över de bästa makroekonomiska skribenterna. Bästa nyhetsjournalist är Andreas Cervenka på Dagens Industri medan Peter Benson på SvD Börsplus är bästa journalist på aktier och börs. Hans Bolander på Dagens Industri är vinnare i kategorin privatekonomi medan EFN:s Jesper Norberg är den främste inom radio och TV.

Bland medierna är Dagens Industri vinnare inom såväl kategorin dagstidning som digitala media. Bästa affärsmagasin är enligt kapitalmarknadens aktörer Affärsvärlden. Av nyhetsbyråerna är det Nyhetsbyrån Direkt som avgår med segern.

Årets Twitter-konto är @OmniEkonomi från Schibsteds nyhetstjänst Omni. Sveriges Radios ekonominyhetsprogram Ekonomiekot tar hem priset som bästa TV- och radiokanal. De kan även glädja sig över att Ekonomiekot Extra, precis som i fjol, är proffsens favoritpodcast.

”I årets undersökning har vi fokuserat på journalistiska bedrifter. I tider av falska nyheter och ansträngda budgetar hos medieföretagen är det ännu viktigare att framhålla goda förebilder. Därför har vi valt att dela upp priserna i flera kategorier och enbart premiera journalister”, säger Weje Sandén, ordförande i priskommittén och partner på Hallvarsson & Halvarsson.

”Undersökningen visar att Dagens Industris redaktion fortfarande intar en särställning bland affärsmedia med en topplacering i sex av de totalt 13 kategorierna, men också att det går att utmana branschledaren.”

Hallvarsson & Halvarssons undersökning är genomförd i webbenkätform under april och maj 2018. Bland de 280 respondenterna återfinns representanter för hela kapitalmarknaden; aktieanalytiker, förvaltare, mäklare, ekonomer, vd:ar på börsnoterade bolag samt kommunikations-, informations- och IR-chefer. Undersökningen är den enda i sitt slag och genomfördes första gången 1997.

Hallvarsson & Halvarssons fullständiga rankning av affärsmedia och ekonomijournalister i Sverige 2018 finns på https://halvarsson.se/ekonomijournalistpriset.

Sveriges Bästa Ekonomijournalist 2018: Henrik Mitelman, Dagens Industri

1. @OmniEkonomi
  2. @SvDNaringsliv
  3. @dagensindustri

För ytterligare information om undersökningen vänligen kontakta:

Julia Agha, konsult och projektledare, 0761090593, julia.agha@halvarsson.se
Erik Juhlin, Head of Research 0709711217, erik.juhlin@halvarsson.se

Om Hallvarsson & Halvarsson
Hallvarsson & Halvarsson är en oberoende strategisk och finansiell kommunikationsrådgivare. Vi erbjuder Sveriges största kombinerad kompetens inom förtroendeskapande kommunikation med en komplett uppsättning av tjänster inom finansiell kommunikation, corporate communication, corporate marketing och public affairs. Hallvarsson & Halvarsson är en del av H&H Group, med systerbyråerna Comprend, Intellecta Corporate, Jung Relations, Creo, Springtime, Hilanders, Tomorrow, Involve, Identx, Consilio och Bysted. Hallvarsson & Halvarsson är medlem i AMO, det ledande globala nätverket av oberoende strategiska och finansiella kommunikationsrådgivare.