Henrik Mitelman Sveriges bästa ekonomijournalist

Henrik Mitelman på Dagens Industri är Sveriges bästa ekonomijournalist. Kollegan Anders Hägerstrand är bäst på nyheter. Peter Benson på SvD Börsplus är bäst på börs och aktier medan Hans Bolander, Dagens Industri, är bäst i kategorin privatekonomi.

Det framgår av kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarssons årliga enkätundersökning bland professionella storkonsumenter av näringslivs- och affärsmedia.

Henrik Mitelman, Dagens Industri, vinner för tredje året i rad utmärkelsen Bästa ekonomijournalist. Han är toppar även listan över de bästa makroekonomiska journalisterna.

Bästa nyhetsjournalist är Anders Hägerstrand på Dagens Industri och DI:s Hans Bolander toppar för andra året listan över de bästa journalisterna på privatekonomi.

Peter Benson på SvD är enligt proffsläsarna återigen bäst i Sverige på aktier och börs. Bäst inom radio och TV är DI TV:s Anna Ekelund.

Bland de enskilda medierna vinner också 2019 Dagens Industri i såväl kategorin dagstidning som digitala medier. Bästa affärsmagasin är enligt finansmarknadens aktörer Affärsvärlden. Tidningen har därmed vunnit kategorin under samtliga 23 år som undersökningen har genomförts.

Sveriges Radios ekonominyhetsprogram Ekonomiekot tar för andra året i rad hem förstapriset i kategorin bästa TV- och radiokanal. Av nyhetsbyråerna är det Nyhetsbyrån Direkt som avgår med segern.

”Undersökningen visar att Dagens Industris redaktion intar en särställning bland affärsmedia med en topplacering i sju av elva kategorier. Som Sveriges största dagliga affärstidning med den största redaktionen har DI en stark position. Men resultatet visar också det går att utmana branschledaren”, säger Weje Sandén, ordförande i priskommittén och partner på Hallvarsson & Halvarsson.

Hallvarsson & Halvarssons undersökning är genomförd i webbenkätform under april och maj 2017. Bland respondenterna återfinns representanter för hela kapitalmarknaden; aktieanalytiker, förvaltare, mäklare, ekonomer, vd:ar på börsnoterade bolag samt kommunikations-, informations- och IR-chefer. Undersökningen genomfördes första gången 1997.

Hallvarsson & Halvarssons rankning av affärsmedia och ekonomijournalistik i Sverige 2019:

Årets ekonomijournalist

4. Johan Schück, EFN

Årets journalist: Privatekonomi

1. Hans Bolander, DI
  2. Annika Creutzer, frilans, (SvD)
  3. Sofia Ullerstam, Privata Affärer

1. Nyhetsbyrån Direkt
  2. Bloomberg
  3. TT

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Weje Sandén, Partner, +46 709 71 12 25, weje.sanden@halvarsson.se

Om Hallvarsson & Halvarsson
Hallvarsson & Halvarsson är en oberoende strategisk och finansiell kommunikationsrådgivare. Vi erbjuder Sveriges största kombinerade kompetens inom förtroendeskapande kommunikation med en komplett uppsättning av tjänster inom finansiell kommunikation, corporate communication, corporate marketing och public affairs. Hallvarsson & Halvarsson är en del av H&H Group, med systerbyråerna Comprend, Corporate, Jung Relations, Creo, Springtime-Intellecta, Hilanders, Tomorrow, Involve, Identx, Consilio och Bysted, Savvy, BerntzonBylund, Mindmakers, Socialminds och Wonderland. Hallvarsson & Halvarsson är medlem i AMO, det ledande globala nätverket av oberoende strategiska och finansiella kommunikationsrådgivare.