• Hallvarsson & Halvarsson/

Institutionella investerare pekar på vikten av ett fortsatt fokus och engagemang från de noterade bolagen för att inte tappa fart i klimatomställningen.

Hållbart värdeskapande – i form av 17 av de största institutionella ägarna på svenska börsen som tillsammans förvaltar mer än 10 000 miljarder SEK – menar i sitt årliga investerarbrev att de noterade bolagen har en nyckelroll i klimatomställningen, men också i att säkerställa mänskliga rättigheter och att bevara den biologiska mångfalden.

För tredje året i rad publicerar Hållbart värdeskapande och Hallvarsson & Halvarsson en gemensam rapport. Årets rapport, ”Looking ahead and beyond”, fokuserar på företagens uppföljning, hantering och rapportering av Scope 3-utsläpp (övriga indirekta klimatutsläpp), betydelsen av att säkerställa mänskliga rättigheter och att bromsa förlusten av biologisk mångfald. Rapporten innehåller goda exempel på hur företag som Castellum, Electrolux, Investor, Storskogen, Tele2 och Volvo Cars arbetar med sina Scope 3-utsläpp.

Hallvarsson & Halvarssons undersökning av hur de 75 största bolagen på Nasdaq Stockholm redovisar sin klimatpåverkan visar att 90% av företagen rapporterar Scope 1 och 2-utsläpp och 75 procent rapporterar Scope 3-utsläpp. Som ett resultat av det kommande EU-direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) förväntas stora noterade bolag senast i årsredovisningarna för 2024 att mer utvecklat rapportera sitt arbete med koldioxidutsläpp. ”Kraven på klimatrapporteringen kommer att skärpas framöver”, säger Jessica Nilsson, konsult hos Hallvarsson & Halvarsson: ”I framtida reglering finns krav på rapportering av signifikanta Scope 3-kategorier. Här finns vägledning att ta i TCFD:s nya annex för 2021 som uppmuntrar bolagen att rapportera Scope 1, 2 och 3.”

Anita Lindberg, ordförande för Hållbart värdeskapande och hållbarhetsanalytiker på Skandia, trycker på behovet av att företagen agerar långsiktigt i sitt klimatarbete och att klimatstrategier utvecklas vidare för att effektivt hantera indirekta klimatutsläpp i företagens värdekedjor. ”Vi arbetar mot rörliga mål i en föränderlig värld, men det är viktigt att hela tiden ta nästa steg. En stor del av de indirekta utsläppen ligger uppströms och nedströms i värdekedjan, inbäddade i produkter och processer, vilket är utmanande. Samtidigt kan processen ge djupare insikter om företagets risker och möjligheter.”

Rapporten finns publicerad på Hållbart Värdeskapandes hemsida. En inspelning av seminariet finns som genomfördes 25 oktober finns tillgänglig här

För ytterligare information, kontakta:

Anita Lindberg, Senior ESG Analyst, Skandia Kapitalförvaltning, 072-210 11 63, anita.lindberg@skandia.se

Jessica Nilsson, Associate, Halvarsson & Hallvarsson, 070-297 00 93, jessica.nilsson@halvarsson.se

Hållbart Värdeskapande är ett samarbetsinitiativ mellan de 17 största svenska institutionella investerarna. Samarbetet initierades 2009 för att vi som investerare och ägare i svenska företag såg ett behov av att ytterligare lyfta fram betydelsen av att företag arbetar aktivt och strukturerat med hållbarhetsfrågor samt visar transparens läs mer på www.hallbartvardeskapande.se.

Hallvarsson & Halvarsson är en ledande rådgivare inom finansiell kommunikation, corporate communications, corporate marketing, sustainability affairs och public affairs. Vi har en bred kundportfölj med såväl små som stora företag och organisationer, och ett gediget team av 70 konsulter med omfattande erfarenhet och kunskap inom ett stort antal affärsområden och industrier. Med kommunikation som gör en betydande skillnad hjälper vi våra kunder att få förtroende och uppnå sina affärsmål.