Institutionella investerarnas uppmaning till bolagen: "Fortsätt vässa er klimatrapportering"

Bolag noterade på Stockholmsbörsen behöver utveckla sin klimatrapportering. Endast en bråkdel rapporterar om klimatrisker och få har tydliga mål kopplade till Parisavtalet eller hur de bidrar till en mer hållbar ekonomi. Därför uppmanar nu 16 av Sveriges största institutionella investerare, genom nätverket Hållbart värdeskapande, bolagen att anamma TCFD:s rapporteringsramverk och på så sätt tydliggöra hur de bedömer och hanterar klimatrelaterade risker och möjligheter.

Investerare vill se utökad och bättre klimatrapportering från börsens bolag. En genomgång av 332 bolags rapportering av klimatrisker bekräftar att en utveckling behöver ske. Undersökningen, som gjorts av Hallvarsson & Halvarsson på uppdrag av Hållbart värdeskapande, visar att endast 5 procent rapporterar om sina finansiella klimatrisker i enlighet med TCFD:s rekommendationer. Knappt 19 procent av bolagen har tydliga klimatmål som strävar efter att vara i linje med Parisavtalet och att bidra till en hållbar ekonomi.

– Det här är information som behövs för att vi investerare tillsammans med bolagen ska kunna driva omställningen till en mer hållbar ekonomi. Samtidigt har vi en förståelse för att alla bolag har olika förutsättningar och utgångspunkter när det gäller utvecklingen av en mer systematisk klimatrapportering, säger Aurora Samuelsson, ESG-analytiker på Skandias kapitalförvaltning och representant i Hållbart värdeskapande.

Nätverket Hållbart värdeskapande startade 2009 och har sedan dess arbetat för att påverka noterade bolag att stärka sitt hållbarhetsarbete. Under de senaste åren har de fokuserat på hur bolagen bidrar till att motverka klimatförändringar och hanterar klimatrisker.

Victor Månsson, hållbarhetskonsult på Hallvarsson & Halvarsson, som har gjort undersökningen, kommenterar siffrorna:
– Vi ser att dialogen mellan noterade bolag, analytiker och investerare har intensifierats det senaste året och att efterfrågan på bättre rapportering är hög. Men trots det saknar marknaden fortfarande relevanta klimatrelaterade upplysningar från många bolag, inte minst från de mindre bolagen.

Samtidigt har betydligt fler bolag på kort tid blivit bättre när det gäller transformativa klimatmål. Av de 100 största bolagen på Stockholmsbörsen har andelen bolag med mål som strävar efter klimatneutralitet ökat från 4 till 45 procent på bara ett år.

Utifrån principen ”följa eller förklara” uppmuntrar Hållbart värdeskapande alla svenska noterade bolag att antingen börja klimatrapportera eller att vidareutveckla sin klimatrapportering i linje med TCFD:s rekommendationer.

En utvecklad TCFD-rapportering bidrar bland annat med:

• Ökad tydlighet i hur styrning, riskhantering, strategi och mätetal kring klimatpåverkan och klimatförändringar ser ut och kan utvecklas.
  • Ökad möjlighet för intressenter och investerare att bättre förstå bolagens risker och möjligheter med ett förändrat klimat samt hur de arbetar med att minska sin klimatpåverkan.
  • Ett verktyg för strategisk utveckling av miljö- och klimatarbete.
  • Positivt bidrag till en ökad transparens i klimatfrågan från det privata näringslivet.

– Hållbart värdeskapande arbetar för att påverka svenska bolag att arbeta strategiskt, strukturerat och aktivt med sina väsentliga hållbarhetsfrågor och att tydliggöra sin hållbarhetsredovisning. I år vill vi specifikt uppmuntra att redovisningen av klimatrisker och möjligheter stärks, säger Jenny Gustafsson, Hållbarhetsansvarig för kapitalförvaltningen på AMF och ordförande för Hållbart värdeskapande.

I början av december fick därför VD och styrelseordförande i de 332 genomgångna börsbolagen ett brev med uppmaningen att förbättra klimatrapporteringen och synliggöra sina klimatrisker. Detta följdes upp med ett webbinarium för att diskutera klimatrisker, vikten av rapportering och hur informationen används av investerare.

– Vi uppmuntrar alla bolag, oavsett var man är på sin hållbarhetsresa, att ta möjligheten att lära sig mer om klimatriskrapportering och vilka förväntningar vi investerare har på bolag framöver, säger Karin Askelöf, Hållbarhetschef Handelsbanken Kapitalförvaltning och representant i Hållbart värdeskapande.

Hela uppmaningen till börsbolagen finns att läsa på hallbartvardeskapande.se/uppmaning-fran-sveriges-storsta-institutionella-investerare

Kontaktperson Hållbart värdeskapande:
Jenny Gustafsson
Jenny.Gustafsson@amf.se

Kontaktperson Hallvarsson & Halvarson:
Åse Bäckström
ase.backstrom@halvarsson.se

Slutsatser från undersökningen:

Studien, som genomförts av Hållbart värdeskapande tillsammans med konsultföretaget Hallvarsson & Halvarsson, visar att marknaden i slutet av 2020 saknar relevanta klimatrelaterade upplysningar.

• Endast 18 av samtliga 332 bolag på Stockholmsbörsen rapporterade i redovisningarna för 2019 om sina finansiella klimatrisker i enlighet med TCFD:s rekommendationer.
  • 62 (19%) av de 332 granskade bolagen har klimatmål i linje med Parisavtalet. Majoriteten av dessa bolag, 47%, är storbolag (Large Cap).
  • 24% av bolagen med transformativa klimatmål är verkstadsbolag.
  • 15 (5%) bolag kommenterar att de följer utvecklingen av TCFD:s rekommendationer.

Om investerarnätverket Hållbart värdeskapande:

Hållbart värdeskapande är ett samarbetsinitiativ mellan 16 av de största svenska institutionella ägarna på Stockholmsbörsen. Sammantaget förvaltar investerarna i Hållbart värdeskapande ett kapital om cirka 9804 miljarder SEK.

Målet med samarbetsinitiativet Hållbart värdeskapande är att lyfta betydelsen av att svenska noterade bolag arbetar strategiskt, strukturerat och aktivt med sina väsentliga hållbarhetsfrågor och att uppmuntra till en transparent redovisning. Ett strukturerat hållbarhetsarbete bidrar till bättre riskhantering och en utvecklad förmåga att tillvarata affärsmöjligheter. Det gynnar både intjäningsförmågan och den finansiella avkastningen över tid. Samtidigt ökar möjligheterna att bidra positivt till en hållbar utveckling.

Läs mer på hallbartvardeskapande.se

Medlemmar i Hållbart värdeskapande:
Alecta, AMF, Andra AP-fonden, Fjärde AP-fonden, Första AP-fonden, Folksam, Handelsbanken Fonder, Länsförsäkringar, Nordea Asset Management, SEB Investment Management, Skandia, SPP, Svenska kyrkan, Swedbank Robur, Tredje AP-fonden, Öhman.

Om Task Force on Climate-related Financial Disclosure (TCFD):

TCFD är en internationell arbetsgrupp som på uppdrag av G20-länderna tagit fram rekommendationer i syfte att åtgärda bristen på information kring företags arbete och hantering av klimatförändringen och dess konsekvenser. TCFD har sedan dess utvecklat en rapporteringsstruktur som fokuserar på att förse långivare, försäkringsbolag och investerare med klimatrelaterad information som är användbar vid beslut.

TCFD:s breda antagande skulle göra det möjligt för klimatförändringen att ingå i ekonomiskt beslutsfattande, vilket möjliggör en effektivare kapitaltilldelning och hjälper till att förenkla övergången till en koldioxidsnål ekonomi. TCFD publicerade sin slutrapport i juni 2017 och strukturerar sina rekommendationer i fyra områden: styrning, strategi, riskhantering och mätvärden och mål. Tillsammans med underliggande upplysningar inom varje område tillhandahåller ramverket ett standardiserat och relevant sätt att hjälpa investerare och andra att förstå hur den rapporterande organisationen bedömer och hanterar klimatrelaterade risker och möjligheter.

Läs mer på www.fsb-tcfd.org