Risk för ökad insiderhandel och ökade kurssvängningar

Stockholmsbörsens nya regler om mindre omfattande kvartalsrapportering kan leda till ökad insiderhandel på grund av mer selektiv informationsgivning. Det tror en majoritet av analytiker och analyschefer tillfrågade av kommunikationskonsulten Hallvarsson & Halvarsson.  Analytikerna tror också att volatiliteten, svängningarna i aktiekursen, kommer att öka och omsättningen minska i de bolag som väljer att dra ned på informationsgivningen till aktiemarknaden.

Hallvarsson & Halvarsson (H&H) har ställt nio frågor om börsens nya föreslagna regler kring kvartalsrapporter till analytiker och analyschefer som bevakar börsbolagen. Ett 50-tal analytiker har besvarat enkäten. Här är de viktigaste resultaten:

• Analytikerna anser att kvartalsrapporterna är en mycket viktig informationskälla.
  • De tror att de nya reglerna framförallt kommer tillämpas av små bolag men också stora bolag som är fast förankrade i någon maktsfär eller har en dominerande ägare.
  • De accepterar inte argumentet att minskad kvartalsrapportering kommer att frigöra tid som ger en bättre ledning av företaget .
  • Analytikerna kommer själva att försöka kompensera en minskad rapportering med att begära fler möten med företagsledningarna.
  • Respondenterna befarar att risken för insiderhandel kommer att öka till följd av selektiv informationsgivning. En majoritet av analytikerna anser detta som troligt eller mycket troligt.
  • De tror också att kurssvängningarna, eller volatiliteten, kommer att öka och omsättningen i aktierna kommer att minska för de bolag som väljer en glesare rapportering. Det finns också en risk för minskad likviditet i aktien på grund av ”informationstorka” i vissa bolag.

Martin Petersson, vd för Hallvarsson & Halvarsson kommenterar: ”Bolagens finansiella rapportering är ryggraden i kommunikationen med kapitalmarknaden. Investerarnas möjlighet att bilda sig balanserade och väl underbyggda förväntningar på bolagen förutsätter att informationsgivningen är både frekvent, konsekvent och av hög kvalitet.”

HH Enkät nov2013

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Helena Stångberg, Senior Partner, tel. 0709-71 12 53, helena.stangberg@halvarsson.se

Katja Margell, chef för Investor Relations, tel. 0761-09 05 33, katja.margell@halvarsson.se

Hallvarsson & Halvarsson (www.halvarsson.se) stödjer företag och organisationer att skapa värden genom att utveckla kommunikationstjänster som bygger insikt och förtroende. H&H har över 100 medarbetare och arbetar med strategisk kommunikationsrådgivning inom finansiell kommunikation, medierådgivning, krishantering, investerarrelationer, webbrådgivning, CSR samt Public Affairs. Hallvarsson & Halvarsson är en del av King Worldwide, en ledande global rådgivare inom stakeholder management och finansiell kommunikation (www.king-worldwide.com).