SKF bäst i Sverige på CSR

Den årliga rankingen som görs av Hallvarsson & Halvarsson har utsett SKF som bästa svenska företag på CSR-information. SKF får som första svenska företag full poäng i undersökningen, följt av Boliden, Electrolux och Ericsson som delar andra platsen. Undersökningen visar också att 78 procent av Europas 700 största företag nu arbetar med CSR. Som land kommer Sverige på en femte plats och har därmed förbättrat sin placering något från förra året.

H&H Webranking, som varje år rankar 700 företagswebbplatser, visar att fler företag har CSR-information jämfört med förra året. 78 procent av företagen kommunicerar att de arbetar med CSR, jämfört med 73 procent förra året. Av de 150 största bolagen i Europa har andelen ännu större. 97 procent har en separat CSR del på webbplatsen.

Bild nr.1 - Bästa företagen i Sverige

Det land vars företag får högst poäng är Finland följt av England och Nederländerna. Svenska företag kommer på en femteplats, jämfört med en sjätte plats förra året. SKF får full poäng i undersökningen. Det är första gången som ett svenskt företag får det. Boliden, Electrolux och Ericsson kommer på en andra plats bland de svenska företagen. Andra svenska bolag som placerar sig bra i årets ranking är ABB, Astra Zeneca, Atlas Copco och Skanska.

”Vi ser att allt fler företag arbetar med CSR. Många av de svenska företagen har nu också blivit bättre på att kommunicera sitt arbete på ett transparent sätt. Men fortfarande ligger många svenska företag efter sina europeiska konkurrenter”, säger Tommy Borglund ansvarig för CSR-tjänster på Hallvarsson & Halvarsson.

GRI ALLT MER POPULÄRT
De globala riktlinjerna för rapportering av CSR och hållbarhetsfrågor, GRI, ökar i popularitet. 25 procent av Europas 700 största företag använder GRI och bland de 150 största företagen är andelen ännu större, 53 procent. I Sverige är det en lägre andel som använder sig av GRI, 17 procent av de 100 största svenska företagen och 45 procent av de 30 största svenska företagen.

ÖKADE KRAV
Kraven från finansmarknaden har ökat på CSR-kommunikation under 2008. Ett genomsnittligt företag informerar om ungefär hälften av vad som efterfrågas. Det är fortfarande ett stort gap mellan kraven på information från investerare och vad som faktiskt finns på webbplatserna.

”Det är förvånande att så många av bolagen fortfarande inte presenterar tillräckligt med information för att möta marknadens efterfrågan. Vi vet att många företag jobbar ambitiöst med CSR-frågor men frågan är om budskapet om deras goda arbete når ut”, säger Miriam Thunborg ansvarig för undersökningen på Hallvarsson & Halvarsson.

”SKF, som vinner årets ranking i Sverige, visar tydligt att företaget arbetar målmedvetet med CSR-frågor; både vad gäller mängden information och kvaliteten på datan, vilket efterfrågas av finansmarknaden”, säger Miriam Thunborg.

Bild nr.2 - Bästa företagen i Europa

Bild nr.3 - Bästa länderna i Europa