Storbolagen höjer CSR-ribban i årsredovisningen

Hållbarhetsfrågor växer i betydelse för börsens största bolag. På bara ett år har andelen som GRI-rapporterar i årsredovisningen vuxit från 26 till 42 procent. Tre fjärdedelar av storbolagens årsredovisningar har nu separata hållbarhetsavsnitt.

Kommunikationsrådgivaren Hallvarsson & Halvarsson granskar varje år årsredovisningarna för 100 av börsens största bolag. Årets undersökning presenteras idag på Hallvarsson & Halvarssons årsredovisningsseminarium i Stockholm. Ett område där ambitionsnivån tydligt fortsätter att höjas är hållbarhetsfrågorna. I år innehåller tre fjärdedelar av årsredovisningarna ett separat hållbarhetsavsnitt, vilket kan jämföras med två tredjedelar när motsvarande studie gjordes i fjol.

”En tydlig trend är att bolagen blir bättre på att beskriva hur hållbarhet är en del av affärsstrategin, kort sagt hur hållbarhetsarbetet hjälper bolaget att på sikt tjäna mer pengar”, säger Carina Silberg, seniorkonsult inom CSR på Hallvarsson & Halvarsson.

Allt fler bolag rapporterar enligt den internationella standarden GRI. På bara ett år har andelen bolag som GRI-rapporterar vuxit från 26 till 42 procent, varav 16 procent enligt den högsta nivån A. Det är också tydligt att hållbarhetsarbetet blir en alltmer integrerad del av affärsverksamheten. Det avspeglas i att fler årsredovisningar rapporterar hållbarhetsfrågor på samma sätt som, och i samband med, finansiella frågor, ett steg på vägen mot integrerad rapportering.

”Billerud är ett exempel på ett bolag som redovisar finansiella mål och hållbarhetsmål sida vid sida och i SKF:s årsredovisning är hållbarhetsrevisionen integrerad med den finansiella revisionsberättelsen. Vi tror att båda dessa angreppssätt kommer att få efterföljare”, säger Carina Silberg.

En annan iakttagelse är att många VD:ar lyfter upp hållbarhetsfrågorna i sina förord till årsredovisningarna. I storbolagens årsredovisningar för 2011 skriver 45 procent av VD:arna om hållbarhet eller CSR.

In du vill beställa hela studien eller ha ytterligare information, vänligen kontakta:

Carina Silberg, senior consultant, tel. 08-407 22 54, carina.silberg@halvarsson.se

Hallvarsson & Halvarsson (www.halvarsson.se) stödjer företag och organisationer att skapa värden genom att utveckla kommunikationstjänster som bygger insikt och förtroende. H&H har över 100 medarbetare och arbetar med strategisk kommunikationsrådgivning inom finansiell kommunikation, medierådgivning, krishantering, investerarrelationer, webbrådgivning, CSR samt Public Affairs. Hallvarsson & Halvarsson är en del av King Worldwide, en ledande global rådgivare inom stakeholder management och finansiell kommunikation (www.king-worldwide.com).

Taggar: