Fastighetsaffär möjliggör bostadsrätter

Halmstads Fastighets AB har för avsikt att sälja tre bostadshus med totalt 54 lägenheter på Maratonvägen. Köpare är HSB Göta som även vill bygga drygt 30 bostadsrätter.

HFABs totala fastighetsbestånd på Maratonvägen omfattar 589 lägenheter. Den aktuella försäljningen avser tre hus med adress Maratonvägen 2, 4 och 6 som är belägna mot Carl Kuylenstiernas väg. De tre husen innehåller vardera 18 lägenheter, totalt 54 lägenheter med en bostadsyta på cirka 3 800 kvadratmeter.

- Affären ligger helt i linje med det uppdrag styrelsen gett bolagets vd. På det sättet kan kommunfullmäktiges mål om fler bostadsrätter i öster och ökad tillgänglighet genomföras, säger Kjell Helgesson, styrelseordförande HFAB.

HSBs avsikt är att förvärva de tre husen inklusive angränsande mark och på sikt riva en byggnad, Maratonvägen 2A och B, för att bygga nya lägenheter upplåtna som bostadsrätt. När affären är genomförd ska HSB på tillträdesdagen ansöka om rivningslov, och beviljas inte rivningen kommer samtliga tre hus att fortsätta förvaltas som idag av HSB.

- Vår ambition är att tillföra mer bostäder på området genom att uppföra drygt 30 bostadsrätter i punkthusform, vilket är ett sätt att bygga vidare och utveckla vår verksamhet i Halmstad, säger Henrik Zäther, vd HSB Göta.

Mot bakgrund av de olika möjligheterna varierar prisbilden mellan 26 och 31 miljoner kronor för affären.

- Överenskommelsen är bra på flera sätt. HSB är en välrenommerad hyresvärd samtidigt som många nya bostadsrätter skapas vilket utvecklar hela området, säger vd Terje Johansson.

För att möjliggöra byggnation av bostadsrätter krävs en rivning av det aktuella huset vilket beräknas ske om ett par år. Hyresgästerna kommer då givetvis att erbjudas ersättningsbostäder.

Tillträdesdag är planerad till tidigast den 1 februari 2013.

För ytterligare information: Kjell Helgesson, styrelseordförande HFAB tel. 0703-78 72 38, Terje Johansson vd HFAB tel. 0702-88 10 40 eller Henrik Zäther vd HSB Göta tel. 036-30 52 21.

Affären ligger helt i linje med det uppdrag styrelsen gett bolagets vd.
Kjell Helgesson