Första spadtaget för 48 nya hyresrätter på Sofieberg

På lördag den 10 november tas det första spadtaget för 48 nya attraktiva hyresrätter på Sofieberg i nordvästra Halmstad. Då hyrs ett fåtal lägenheter ut till de som står först i kön, kl 10.

- Det har inte tidigare varit möjligt att teckna sig för en lägenhet på plats, men vi vill pröva om det finns intresse för ett nytt tillvägagångssätt. Därför har vi den här gången bestämt oss för att erbjuda ett begränsat antal lägenheter för uthyrning direkt, säger Anders Thorén, affärsutvecklingschef och ansvarig för HFAB:s uthyrning.

De tre punkthusen (på fyra våningar med balkong eller uteplats) uppförs med så kallade KOMBO-hus, prefabricerade konstruktioner som monteras på plats. Husens inre materialval och tekniska utrustning får hög standard och kvalitet.

Ett av husen byggs som ett så kallat trygghetsboende för hyresgäster som är över 70 år. Dessa lägenheter fördelas senare.

Hyresnivån för en tvårumslägenhet på 60 kvm blir mellan 6 498 och 7 021 kronor och för en trerumslägenhet på 72 kvm mellan 7 549 och 8 072 kronor. Hyresnivån varierar beroende var i huset och på vilken våning lägenheten är belägen.

- Det är glädjande att vi kan hålla hyrorna klart under de vanliga nyproduktionsnivåerna och samtidigt producera attraktiva och moderna bostäder, säger Terje Johansson, VD.

Det första spadtaget tas av Kjell Helgesson och Bengt Ekberg, ordförande och vice ordförande i HFAB.

Inflyttning sker i två etapper, preliminärt i juli och augusti nästa år.

För ytterligare information: Terje Johansson, VD, tel. 0702-88 10 40 eller Anders Thorén, affärsutvecklings- och kommunikationschef, tel. 0702-49 39 84

Det har inte tidigare varit möjligt att teckna sig för en lägenhet på plats
Anders Thorén