Graffitikonstnär målar på HFAB-byggnad

I samband med den aktuella utställningen ”Graffiti!” på Halmstads Konsthall upplåter HFAB en fasadvägg på studentboendet Jakten. Konstverket skapas av en av Sveriges mest innovativa graffitikonstnärer, Carolina Falkholt, som finns att träffa vid uppförandets start 25 september.

Göteborgsbaserade Carolina Falkholt har sedan slutet av 1990-talet arbetat med att utveckla konstformen graffiti. Hennes konst finns sedan tidigare representerad bland annat på Hallands kulturhistoriska museum och på väggar runt om i världen. I veckan, onsdag till fredag, är hon på plats i Halmstad och målar på studentboendet i centrala Halmstad.

Att HFAB nu beslutat att tillfälligt upplåta en vägg till Carolina Falkholts färgsprakande konstverk ligger i linje med företagets satsningar på kultur i staden. - Konst är identitetsskapande och förhoppningen är att vår konstsatsning bidrar till en ökad trivsel i våra bostadsområden och i Halmstad, säger Helene Blomberg.

Carolina Falkholt har tagit fram ett förslag på den målning hon nu ska uppföra i Halmstad. Verket föreställer en uppsträckt arm, vilket för tankarna till den typiska gest som används i skolan när man vill kommunicera eller i andra sammanhang när man vill framföra sin åsikt.

- Själva uppförandet i sig blir en performance, där jag kommer att vara på plats i Halmstad. Åskådare är välkomna att följa arbetsprocessen, berättar Carolina Falkholt.

Carolina Falkholt är en av fyra utvalda konstnärer som medverkar i den nu pågående utställningen - Grafitti - på Halmstads konsthall (28/8-9/10).

- Då HFAB:s studentboende Jakten ligger mitt emot konsthallen var det ett spännande initiativ att utöka utställningsrummet genom att dra nytta av fasaden utanför. Att HFAB såg positivt på förslaget från början har gjort processen enkel konstaterar Lovisa Nilsson, konstintendent på Halmstads kommun.

Välkommen på pressträff med Carolina Falkholt och representanter från HFAB och Halmstads kommun onsdag 25 september kl 14. De träffas vid studentboendet på Axel Olsons gata.

För mer information eller frågor, kontakta:

Helene Blomberg, boinflytandechef på HFAB: 0705 251689, helene.blomberg@hfab.se. Karolina Peterson, Halmstads kommun: 0727 157223, karolina.peterson@halmstad.se.

Själva uppförandet i sig blir en performance
Carolina Falkholt