Stort intresse för nytt sätt att hyra ut lägenheter

Cirka hälften av HFAB:s 48 lägenheter på Sofieberg hyrdes ut under lördagsförmiddagen. De första blivande hyresgästerna hade väntat sedan klockan 06 i morse. - Intresset för tillägagångssättet att hyra ut lägenheter på plats var över all förväntan, säger Terje Johansson, vd på HFAB. Mellan 40 och 50 personer kom till Sofiebergsvägen 26 på lördagen inför det symboliska spadtaget och uthyrningen av HFAB:s lägenheter.

– En ökad tillgång av bostäder medverkar till en ökad välfärd. Genom den här bokningsprocessen kan vi snabbare få nybyggda hyresrätter fullt uthyrda och därmed också påskynda andra nybyggnadsprojekt. Vi är väldigt intresserade av att bygga ytterligare lika många nya hyresrätter på en närliggande tomt här på Sofieberg, säger Terje Johansson vd på HFAB..

Det första spadtaget togs av Kjell Helgesson, Bengt Ekberg, ordförande och vice ordförande i HFAB samt Pether Fredholm, vd JSB som ska bygga de tre punkthusen.

– De första väggarna är på plats redan om tre veckor och vi räknar med att kunna hålla en byggnadstakt på cirka en våning i veckan, säger Pether Fredholm.

HFABs styrelseordförande Kjell Helgesson hyrde ut den första lägenheten på plats.

– Alla som kom hit fick teckna kontrakt, och att få vara med och starta byggnationen av nya attraktiva bostäder är mycket glädjande, säger Kjell Helgesson.

De kvarvarande lägenheterna hyrs ut med start den 19 november. Fram till dess går det bra att göra en intresseanmälan.

Inflyttning sker i två etapper, preliminärt i juli och augusti nästa år.

För ytterligare information: Terje Johansson, VD, tel. 0702-88 10 40 eller Anders Thorén, affärsutvecklings- och kommunikationschef, tel. 0702-49 39 84

En ökad tillgång av bostäder medverkar till en ökad välfärd.
Terje Johansson