Äldre möts i molnet – Östergötland ska bli bäst i världen på att stävja ensamhet

Närmare var tredje äldre svensk känner sig ibland ensam. Men idag finns många tekniska hjälpmedel och innovationer som kan minska den upplevda ensamheten. Det var temat på Hälsans nya verktygs årliga konferens som hölls på Alla hjärtans Dag på Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping.

Fler och fler äldre upplever att de är ensamma. Barn och barnbarn flyttar till andra orter och dagens svenskar har ingen tradition av generationsboende, säger Anders Carlsson, projektledare inom Hälsans nya verktyg.

Hälsans nya verktyg har tagit initiativet till att starta ett internationellt ledande kunskapscentrum för minskad ensamhet för äldre i samarbete med Linköpings universitet. Förutsättningarna finns här i Östergötland, menade Anders Carlsson och pekade på de många innovativa teknik- och IT-företagen i regionen, testmiljöerna i Norrköping och forskningen kring äldre och åldrande som sker vid Linköpings universitet inom NISAL, National Institute for the study of ageing and later life.

– Östergötland ska bli världsbäst på att stävja ensamhet, sade Anders Carlsson.

Morgondagens teknik stärker relationer
Ny teknik kan vara ett sätt att minska ensamheten. Under Hälsans nya verktygs konferensdag fick de närmare 100 deltagarna se många exempel på innovationer som syftar till att ge trygghet, aktivera de äldre och öka känslan av gemenskap med både släkt och vänner. Entreprenören Mariadele Arcuri Rossoni presenterade sin interaktiva tavla ”Painting says hello” som är ett exempel på en produkt som aktiverar äldre och som har testats av äldre på ett aktivitetscenter och ett demensboende i Norrköping. Pensionären Nils Frid deltog under konferensen via Ipad och videosamtalsappen OoVoo. Han började använda sig av OoVoo då barnbarnet blivit sjukt under sin studiegång i USA.

– Tack vare tekniken kunde jag både prata med och se mitt barnbarn trots det stora avståndet mellan oss, det gav trygghet, säger Nils Frid.

Ta del av barnbarnens vardag
Peter Ljungstrand, forskare vid Interactive Insititute i Göteborg berättade om morgondagens teknik där äldre kan möta sina anhöriga och vänner och tillsammans göra aktiviteter tillsammans på distans. Uppkopplade via internet och med en tv-skärm och en iPad blir det fullt möjligt för äldre att vara en del av till exempel sina barnbarns vardag och hjälpa till med läxläsning eller godnattsaga.

–  Att dela aktiviteter är viktigt för att bygga upp sammanhållningen och stärka relationer, säger Peter Ljungstrand.

Han har märkt att en del av dagens äldre till en början har ett motstånd till den nya tekniken.

–  Men när det finns en tydlig motivation och ett upplevt behov då ser man till att skaffa sig den tekniska lösning man behöver och inser att det inte är så svårt att nyttja, säger Peter Ljungstrand.

Anders Carlsson, projektledare Hälsans nya verktyg
anders.carlsson@halsansnyaverktyg.se

Johan Bagewitz, kommunikatör Hälsans nya verktyg
johan.bagewitz@halsansnyaverktyg.se

Hälsans nya verktyg är ett innovationskluster i Östergötland med samlade resurser för att utveckla, testa och lansera mobila och IT-baserade produkter och tjänster som förenklar livet för äldre. Den koordinerade verksamheten finansieras av Vinnova, Linköpings och Norrköpings kommun, Linköpings universitet samt Landstinget i Östergötland.