Hälsans nya verktyg fyller 10 år – visar morgondagens tekniska lösningar inom vård, omsorg och oberoende

10-årsjubilerande Hälsans nya verktyg bjuder in till en innovationsfylld dag den 14 februari på creActive i Mjärdevi, i Linköping. Temat är ”Hur kan ny teknik hjälpa både individ och verksamhet” och det bjuds på 15 korta föredrag och utställning av tekniska lösningar för äldre. Dessutom arrangeras politikercafé med politiker från regionen.
En pressträff kommer att anordnas kl 10. Media är välkomna att delta under hela dagen.

Innovationsmiljön Hälsans nya verktyg startade 2004 sin verksamhet efter att ha blivit utvald som en Vinnväxt-vinnare, en regional satsning av östgötaregionen och Vinnova. Tidigt fanns insikten att andelen äldre kommer att öka kraftigt med krav på nya sätt att organisera vård och omsorg på. Idag, 10 år senare, kan Hälsans nya verktyg blicka tillbaka på tio innovativa år då fokus har legat på att utveckla mobila IT-lösningar inom vård, omsorg och oberoende.

– Vi är stolta över att ha banat vägen och varit ögonöppnare hos många aktörer för den stora samhällsutmaning vi står inför med en åldrande befolkning. I vårt arbete har vi belyst de tekniska lösningar som kan öka frihet och oberoende för äldre människor vilket är en pusselbit i hur vi kan möta den stora utmaningen. Vi har också ökat kunskapen och intresset för dessa frågor genom olika evenemang och genom att stötta innovatörer som utvecklat nya produkter och tjänster, säger Mona Jonsson, vd Hälsans nya verktyg.

Tekniska lösningar som förenklar livet för äldre

Den 14 februari kommer Hälsans nya verktyg att traditionsenligt arrangera en konferens, i år under rubriken ”East Sweden Health Innovations 2004-2024”. Under dagen kommer man att både titta bakåt på de 10 år som gått men framförallt blicka framåt på hur tekniken i framtiden kan förenkla vardagen för äldre. Drygt 15 föredragshållare tillika utställare får 5 minuter på sig att presentera sina idéer. Bland annat kommer företaget Evry att berätta om patientjournaler på nätet, det blir världspremiär för jDome Walkaround och en duschrobot kommer att presenteras.
Regionala politiker finns på plats för att möta deltagarna i ett politikercafé där hugade får ställa de frågor de vill. Lars Stjernkvist (s), Liselott Fager (kd) Fredrik Sjöstrand (m), Anita Jernberger (fp) och Nils Hillerbrand (mp) är några av de politiker som kommer att delta.
Se hela programmet på 14feb.se.

Några utvalda programpunkter under dagen:
9.00 – Landshövding Elisabeth Nilsson hälsar välkommen.
9.30 – Vision: Egenvård 2024, föredrag av läkaren Stefan Holmström som efter en stroke omvärderat relationen patient-läkare.
10.00 – Pressträff i presshörnan.
10.25 – 15 snabba föredrag, om spännande, framtida, tekniska lösningar.
13.15 – SeniorBarometern, vad vill de äldre ha? Föredrag av Anders Lundkvist, Innovation Unit.
13.45 – Tårta och skål för jubilaren Hälsans nya verktyg.

Media är varmt välkomna att delta under Hälsans nya verktygs konferens den 14 februari. Vi bjuder på frukost och lunch, meddela därför gärna om ni kommer före den 12 februari till sandra.olt@halsansnyaverktyg.se.

Tid och plats:
Kl 8.00 – 15.00 på creActive, Teknikringen 7, Mjärdevi, Linköping.

För mer information kontakta:
Mona Jonsson, vd Hälsans nya verktyg
mona.jonsson@halsansnyaverktyg.se

Sandra Olt, kommunikatör, Hälsans nya verktyg
sandra.olt@halsansnyaverktyg.se

Hälsans nya verktyg är en innovationsmiljö, med Östergötland som bas, som stöttar utvecklingen av nya tekniska lösningar inom vård, omsorg och äldreliv. Bakom Hälsans nya verktyg står ca 40 företag, länets kommuner med Linköping och Norrköping som lokomotiv, landstinget, regionförbundet Östsam, Linköpings universitet och forskningsinstitut, intresseorganisationer och föreningar.