HNV ställer ut på Vitalis

Idag går startskottet för Vitalis, Nordens största mötesplats inom eHälsa, i Göteborg. Det östgötska klustret Hälsans nya verktyg satsar i år mer än någonsin på sin mässmonter för att öka medvetenheten om den egna verksamheten och informera om AAL Forum, den europeiska konferens som kommer att äga rum i Norrköping i september.

Det är elfte året Vitalis arrangeras och arrangören räknar med att i år slå förra årets besöksrekord på 5 000 besökare. Under tre dagar kommer besökare att kunna kika in i 300 utställningsmontrar och ta del av över 100 föreläsningar om framtidens vård och omsorg. Det huvudsakliga temat för årets konferens är patientens tillgång till information och informationssäkerhet.

Viktig mötesplats
Hälsans nya verktyg, HNV, som är ett Linköpingsbaserat kluster för utveckling och tillämpning av teknik inom hembaserad vård och omsorg, är på plats i Göteborg under Vitalisdagarna med egen monter där också medlemsföretag visar sina produkter och tjänster. Familjelarm kommer bland annat att ställa ut sina produkter liksom Linkura, Minovi och Phoniro System.

– För våra företag ger Vitalis en möjlighet att möta olika aktörer och leverantörer samt nya och befintliga kunder. Möten som annars kanske skulle vara svåra att få till, säger Mona Jonsson, vd Hälsans nya verktyg.

Även för Hälsans nya verktyg handlar Vitalis om möten.

–­ För HNV är ett stort kontaktnät oerhört viktigt för att vi på bästa sätt ska kunna hjälpa företag och innovatörer att utveckla, testa och lansera it-baserade produkter och tjänster som förenklar livet för äldre och kroniskt sjuka, säger Mona Jonsson.

Internationell prägel
Vitalis har i år satsat mycket på att få en internationell prägel på konferensen och mässan. Det kommer att vara ett tiotal utländska utställare och ett flertal internationella föreläsare. Även HNV:s monter kommer att vara internationell med information kring AAL Forum, den största konferensen i Europa inom teknikstöd för äldre, som HNV står värd för i Norrköping i september i år.

–­ Under Vitalisdagarna får vi tillfälle att informera om denna viktiga konferens som går av stapeln i Norrköping mellan den 24 och 26 september, säger Mona Jonsson.

För mer information kontakta:
Mona Jonsson
, vd Hälsans nya verktyg

mona.johnsson@halsansnyaverktyg.se

Johan Bagewitz, projektledare Hälsans ny verktyg
johan.bagewitz@halsansnyaverktyg.se

Hälsans nya verktyg är ett kluster i Östergötland med samlade resurser för att utveckla, testa och lansera mobila och IT-baserade produkter och tjänster som förenklar livet för äldre. Den koordinerade verksamheten finansieras av Vinnova, Linköpings och Norrköpings kommun, Linköpings universitet samt Landstinget i Östergötland.