Östgötsk innovation ökar motivationen till ett aktivt liv

Östgötsk innovation ökar motivationen till ett aktivt liv Det nystartade innovationsföretaget Minovi AB, med säte i Linköping, är snart på gång att lansera ett verktyg som ökar motivationen till ett aktivt och hälsosamt liv. Nu har företaget fått stöd från Hälsans nya verktyg, som ser en stor potential i företaget och dess förutsättningar att bidra till en effektivare vård och omsorg.

– Vår vision är att alla människor ska kunna leva ett aktivt och hälsosamt liv. Men vi tror att de flesta av oss behöver en yttre påverkan för att ta steget att inleda ett nytt aktivt liv, säger Magnus Almér, vd på Minovi.

Tekniken som ligger till grund för Minovi bygger på mångårig medicinsk forskning vid Linköpings universitet. Verktyget, som är en kombination av en produkt och webbtjänst, mäter och synliggör fysisk aktivitet och kan beskrivas som en utveckling av stegmätaren.

– Det blir enkelt att förstå om man drar parallellen med en stegmätare, även om skillnaden är stor. Vår produkt mäter fysisk aktivitet utifrån ett antal olika variabler och är samtidigt anpassad utifrån användarens förutsättningar. För det är ju exempelvis inte samma prestation för en vältränad 20-åring att promenera fem kilometer som för en otränad 60-åring, förklarar Magnus Almér.

Stor marknadspotential Magnus Almér och hans kollegor på Minovi ser en stor marknadspotential i sin produkt. Bland annat eftersom alltfler läkare ordinerar fysisk aktivitet både för att förebygga och behandla sjukdomar.

– Att man blir piggare och mår bättre av att motionera och röra på sig känner de flesta till. Men det är inte lika många som känner till att fysisk aktivitet faktiskt kan förebygga och behandla många av de vanligaste sjukdomarna. I vissa fall kan det vara lika effektivt som traditionella mediciner. Vår produkt kan vara en bra hjälp i att komma igång och aktivera sig, säger Magnus Almér.

Idén föddes på Vätternrundan Hälsans nya verktyg har varit med och lagt grunden för den idé som så småningom lett fram till Minovis verksamhet.

– Det var i samband med Vätternrundan 2006, då vi på Hälsans nya verktyg bestämde oss för att genomföra en demonstration av medicinsk mätteknik. Vi kontaktade Institutionen för medicinsk teknik för göra en mätning online på tio cyklister. Vätternrundan användes alltså som en testarena för medicinsk teknik, vilket ligger i linje med de tankar som läkaren Sten-Otto Liljendahl hade när han grundade Vätternrundan. Att den här idén har lagt grunden till företaget Minovi känns fantastiskt roligt, säger Anders Carlsson, på Hälsans nya verktyg.

Hälsans nya verktyg har bidragit med såväl kontakter som finansiering. Det stöd som nu tilldelats ska framförallt användas för att så snart som möjligt få ut produkten på marknaden. Lanseringen är beräknad till hösten 2010.

För ytterligare information kontakta: Anders Carlsson, Hälsans nya verktyg 0708-38 89 08, anders@halsansnyaverktyg.se

Magnus Almér, vd Minovi AB 0733-83 90 82, magnus@minovi.se Hälsans nya verktyg är en regional satsning i Östergötland i syfte att skapa tillväxt. Inom ramen för Hälsans nya verktyg utvecklas nya produkter och tjänster för att möta framtidens ökande vårdbehov. Fokus för satsningen är effektiv vård och omsorg med hemmet som bas