Pressinbjudan: Europeiskt studiebesök i Testmiljö Norrköping den 23 maj

Den 22-23 maj arrangerar Hälsans nya verktyg och Region Halland och Östergötland ett studiebesök med ett 60-tal gäster från 13 europeiska regioner.

På programmet står bland annat ett besök i Testmiljö Norrköping, Vilbergen Centrum, där man kommer att få se konkreta exempel på produkter och tjänster för ökat oberoende och ett aktivt och hälsosamt åldrande.

Exempelvis blir det en demonstration av en ny app för äldre, ett ordspel som går över generationsgränser, utvecklad av Visiarc. Uppfinnarna av medicindosetten Careousel kommer också att finnas på plats liksom Familjelarm som visar upp sitt mobila trygghetslarm. Det kommer också finnas möjlighet att mingla med äldre (80+) som är på plats för att dokumentera studiebesöket med sina surfplattor.

Media hälsas välkomna att medverka vid denna programpunkt.

Tid: 23 maj kl 11.00-12.00

Plats: Vilbergen Centrum, Norrköping

Studiebesöket ingår i det interregionala EU-projektet CASA som syftar till att utveckla regional politik och utbyta kunskap gällande större implementeringar av innovativa IT-lösningar för ökat oberoende.

Anders Carlsson, projektledare Hälsans nya verktyg
anders.carlsson@halsansnyaverktyg.se

Hälsans nya verktyg är en innovationsmiljö, med Östergötland som bas, som stöttar utvecklingen av nya tekniska lösningar inom vård, omsorg och äldreliv. Bakom Hälsans nya verktyg står ca 40 företag, länets kommuner med Linköping och Norrköping som lokomotiv, landstinget, regionförbundet Östsam, Linköpings universitet och forskningsinstitut, intresseorganisationer och föreningar.