Pressinbjudan: Kan man bli friskare och må bättre med hjälp av spel? – föreläsning och workshop kring serious gaming

Gamification och serious gaming är i ropet och frågan är om man faktiskt kan må bättre av att spela? Vad är det som gör att spelmekanismer får folk att anstränga sig lite extra? Och hur kan man tillämpa spelmekanismer inom ett så seriöst område som vård och omsorg?

Under en föreläsning med efterföljande interaktiv workshop den 6 november reder Peter Lindgren, vd Visiarc, ut begreppen kring gamification och serious gaming och berättar också hur spel kan användas inom vård och omsorg för både nytta och nöje. Föreläsningen och workshopen sker i samarbete med Hälsans nya verktyg som en del av vecka45.

Just bland äldre kan man se att spel avsevärt kan förbättra livskvaliteten. Serious gaming på en surfplatta blir en form av hjärngympa med en social komponent som kan vara ett sätt att motverka demens, säger Peter Lindgren, vd Visiarc, som bland annat utvecklar appar och spel, designade för att också passa äldre.

Företrädare för både Norrköpings kommun och landstinget samt äldre personer ur målgruppen kommer att delta i workshopen som har till syfte att utforska hur gamification skulle kunna få äldre att öka sin fysiska aktivitet för bättre hälsa och välbefinnande. Målet är att leverera kunskap och idéer som kan användas inom pågående eller nya hälsoprojekt.

Media hälsas välkomna till både föreläsning och workshop!

Tid: 6 november kl 7.30-10.00. Morgonen inleds med mingel och frukostföreläsning. Kl 8.30 börjar workshopen.
Plats: Coffice, entréplan Strykbrädan, Laxholmstorget 3, Norrköping

Dag Forsén, Hälsans nya verktyg
070-143 62 64, dag.forsen@halsansnyaverktyg.se

Peter Lindgren, vd Visiarc
0708-34 30 03, peter.lindgren@visiarc.com

Hälsans nya verktyg är en innovationsmiljö, med Östergötland som bas, som stöttar utvecklingen av nya tekniska lösningar inom vård, omsorg och äldreliv. Bakom Hälsans nya verktyg står ca 40 företag, länets kommuner med Linköping och Norrköping som lokomotiv, landstinget, regionförbundet Östsam, Linköpings universitet och forskningsinstitut, intresseorganisationer och föreningar.