Under Almedalsveckan får 805 svenskar klamydia*

Under Almedalsveckan får 805 svenskar klamydia*

I går kväll delades 200 klamydiatester ut på nattklubbar och gator i Visby. Bakom aktiviteten står den östgötska tillväxtsatsningen Hälsans nya verktyg, som verkar för att skapa nya produkter och tjänster för framtidens hembaserade vård och omsorg.
– Klamydiatestet är ett utmärkt exempel på en av de vårdsmarta produkter som har utvecklats med stöd från oss, säger Sven Ehn, vd på Hälsans nya verktyg.

Efterfrågan på innovativa lösningar inom vård- och omsorgssektorn är hög redan idag. I takt med att allt fler av oss blir allt äldre ökar trycket på vården – samtidigt som de som ska dela på notan blir allt färre.

– För att lösa den ekvationen behöver vi hitta nya vårdsmarta lösningar som skapar förutsättningar för människor att ta hand om sig själva i större utsträckning. Vi i Östergötland satsar på att bli centrum för smarta lösningar som effektiviserar vården och omsorgen och samtidigt skapar tillväxt, säger Sven Ehn, vd på Hälsans nya verktyg.

Självtester för klamydia, laktosintolerans och borrelia Klamydiatestet är framtaget av företaget Dynamic Code, som även utvecklat självtester för laktosintolerans och borrelia. Testerna görs enkelt av kunden själv och skickas sedan med post för analys i ett kvalitetssäkrat laboratorium. Svaret hämtas sedan via företagets hemsida. Visar det sig att resultatet är positivt får kunden en remiss till läkare.

– Självtesterna är exempel på produkter som underlättar för såväl vårdtagare som vårdgivare. Vårdtagaren får ett snabbt och säkert svar samtidigt som vårdköerna till provtagning minskar. En annan aspekt när det gäller just klamydiatestet, är att det kan upplevas genant att gå till vårdcentralen och testa sig, vilket man slipper med ett självtest, säger Sven.

Vård- och omsorg är en tillväxtbransch Testerna har sedan ett par års tid sålts på svenska apotek och via Dynamic Codes webbplats. Försäljningen i Sverige har gått över förväntan och ökar stadigt. Under våren skrev företaget avtal med leverantörer i Tyskland där testen har börjat säljas nyligen.

Dynamic Code är ett av många innovationsföretag som fått stöd från Hälsans nya verktyg som bland annat hjälpt till med viktiga kontakter i Tyskland och en marknadsanalys.

– Vård och omsorg är en bransch på stark tillväxt där efterfrågan på innovativa lösningar är hög. I Östergötland finns många företag med hög teknisk kompetens och under de senaste åren har vi varit med och stöttat omkring 40 produktutvecklingsprojekt. Dessutom har vi ett universitet i världsklass som har ett stort engagemang i vår verksamhet, säger Sven Ehn.

I dag, fredagen den 3 juli kl. 13.00-15.00 på Hotel Wisby, medverkar Hälsans nya verktyg och Sven Ehn i ett seminarium på temat framtidens vård och omsorg.

För ytterligare information kontakta: Sven Ehn, vd Hälsans nya verktyg 0734-17 69 91, sven.ehn@halsansnyaverktyg.se www.halsansnyaverktyg.se * Under 2008 anmäldes 42,001 fall av klamydiainfektioner i Sverige enligt smittskyddsinstitutet.
Hälsans nya verktyg är en regional satsning i Östergötland med syfte att skapa tillväxt. Inom ramen för Hälsans nya verktyg utvecklas nya produkter och tjänster för att möta framtidens ökande vårdbehov. Fokus för satsningen är effektiv vård och omsorg med hemmet som bas