Lintulahti - den första byggnaden i Europa som blir LEED Platinum-certifierad

Kontorsbyggnaden Lintulahti i Helsingfors i Sörnäistenranta-området har fortfarande kvar omgivningens gamla industrikänsla och den arkitektoniska framtoningen. Men när det gäller miljöeffektivitet är byggnaden pionjär i Norden.

En modern kontorsbyggnad måste anpassas till många olika behov. Ökade krav på miljöeffektivitet påverkar konstruktionsarbete, fastighetsägare vill spara på driftskostnader, anställda behöver bra arbetsförhållanden och arbetsgivare vill ha utrymmesflexibilitet som gör det möjligt att anpassa lokalen efter förändringar i verksamheten.

Haltons innovativa, anpassningsbara kylbafflar möjliggör allt detta - flexibelt och effektivt. Haltons teknik var en av faktorerna som bidrog till att Lintulahti-byggnaden som byggts av Skanska blev LEED-certifierad.

”På Halton börjar vi alltid med att lyssna på kunden. När det t.ex. gällde Lintulahti-byggnaden kunde arkitekterna fastställa storlekarna på kylbafflarna” förklarar Mikko Lietzen från Halton.

Enkel anpassning av utrymmen

Med hjälp av de anpassningsbara kylbafflarna som konstruerats enligt Haltons koncept kan layoutförändringar genomföras enkelt och kostnadseffektivt medan utrymmet fortfarande kan utnyttjas. Sådana layoutförändringar kostar bara en bråkdel av vad de skulle i traditionella system. Kylbafflarna som ansluts till kanalsystem med konstant tryck har brett driftsområde och kan enkelt justeras så att lufthastighet, kylning och uteluftsflöde tillgodoser kraven i den nya layouten.

Anpassningsbara kylbafflar utgör en relativt ny teknik även för Halton, vilket är bland de mycket få företag i världen som kan producera denna typ av system.

”Det första projektet genomfördes med Nokia under 2007-2008” säger Lietzen.

Högsta LEED-klassificering

Lintulahti-byggnaden blev LEED Platinum-certifierad hösten 2010. Det var den första LEED-certifieringen på toppnivå av en kontorsbyggnad i Europa. Byggnaden, som blev färdig sommaren 2009, var det första projektet Skanska Commercial Development Finland Oy utförde i Finland.

”Vi valde Halton specifikt för deras bra service och förmågan att anpassa sina produkter enligt kundens behov” säger projektledare Antti Nousiainen från Skanska Commercial Development Finland. Konstruktören var också imponerad av Haltons installationsvänliga produkter. ”Produkternas pris/kvalitet-förhållande är bra, även om prisnivån i annan betydelse är högre än hos andra leverantörer” hävdar Nousiainen.

Lintulahti-projektet var det första LEED-certifierade projektet i Finland för Halton också. Men båda företagen har varit delaktiga i ett dussintals miljöeffektiva projekt på andra håll i världen. Skanska och Halton har flera gemensamma pågående projekt och planerar för fler.

”Halton är en flexibel och pålitlig samarbetspartner som håller sina löften” säger Nousiainen.

LEED-systemet (Leadership in Energy and Environmental Design) som lanserades 2000 är ​​idag det vanligaste Green Building-certifieringssystemet i världen. Klassificeringen syftar till att minska miljöpåverkan av byggande och användning av byggnader samt vid utveckling av hälsosammare arbetsmiljö. Miljöeffektiva byggnader använder upp till 50 procent mindre energi än vad vanliga byggnader gör, och även mängden avfall är betydligt mindre.

Bengt Samuelsson
Manager Indoors

Halton AB
Enhagsslingan 6
183 21 TÄBY
Tel 08/4463900
Direct 08/4463902
Mobile 070-6264600
Fax. 08/7327326
mailto:bengt.samuelsson@halton.com

Haltongruppen
Haltongruppen marknadsför, utvecklar och levererar produkter och system för inomhusklimat. Affärsgruppen har fem strategiska verksamhetsområden. Halton Indoors koncentrerar sig på inomhusklimatlösningar för offentliga byggnader. Halton Foodservice erbjuder inomhusklimatlösningar för storkök och restauranger. Halton Marine erbjuder inomhusklimatlösningar för fartyg och offshore-installationer. Halton Clean Air tillverkar lösningar för luftrening inom bygg- och bostadsbranschen. Halton Solutions erbjuder lösningar för styrning av inomhusmiljö. Halton grundades i Finland år 1969. Företaget har idag verksamhet i 23 länder. Omsättningen år 2010 var 140 miljoner euro.
Halton online:
www.halton.com

Halton deltar i Millennium Prize, världens största teknologipris. Priset riktar sig till uppfinningar som har en positiv inverkan på livskvalitet och välbefinnande. Det är inriktat på att uppmärksamma uppfinningar som sannolikt hjälper till att berika vårt vardagliga liv vid fortsatt utveckling.  Millennium online: www.millenniumprize.fi

Taggar: