Hamilton advokatbyrå sköter konkursen i Expert

19 september 2012

Linköpings tingsrätt har idag beslutat att försätta Expert Sverige AB i konkurs. Till konkursförvaltare har tingsrätten utsett advokat Michael Levin på Hamilton Advokatbyrå.

”Experts konkurs är en konsekvens av den mycket hårda konkurrens som under en längre tid har rått på den svenska marknaden för hemelektronikprodukter”, säger Michael Levin.

Expert har de senaste åren vidtagit en rad åtgärder för att skapa lönsamhet i verksamheten. Ägarna har tillfört kapital för att säkra driften och samtidigt har omfattande kostnadsbesparingar genomförts. Den hårda konkurrensen och låga marginaler i kombination med en mycket svag marknad har gjort att förlusterna ändå fortsatt och konkursen har därför blivit oundviklig.

”Mot denna bakgrund är jag tyvärr inte särskilt optimistisk vad gäller möjligheterna att hitta köpare till verksamheten. Däremot kan det finnas intresse från olika parter att överta enskilda butiker. Mitt fokus är att genomföra en avveckling av Expert som tar tillvara fordringsägarnas intressen och samtidigt tar största möjliga hänsyn till personalen”, säger Michael Levin.

Under de kommande veckorna kommer det att genomföras en stor utförsäljning av de produkter som finns i butikerna och konsumenter kommer att ha möjlighet att handla till vad som blir verkliga fyndpriser.

Relevant information för alla inblandade parter kommer löpande att läggas upp på www.hamilton.se.

Kontaktperson på Hamilton: Linda Gyzander, +46 701 91 81 63